De ligger absolut nederst i fødekæden hos Volkswagen-koncernen. Men det betyder ikke, at spanske Seat er en dårlig forretning. Faktisk har mærket aldrig haft et bedre halvår.
I Volkswagen-koncernen er rangordenen: Audi, Cupra, Volkswagen og Skoda, før Seat udgør rosinen i pølse-enden.
Men det betyder ikke, at det lille spanske mærke, som har været rygtet aflivet flere gange, er en dårlig forretning. Tværtimod.
For spanierne, der har hovedsæde i Martorell i nærheden af Barcelona, tjener godt med penge. Faktisk har mærket regnskabsmæssigt aldrig haft et bedre halvår, end man kan notere sig efter seks måneder af 2024.
Det skriver den danske importør i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Toyota genopliver Starlet-navnet…. på en Suzuki
Ud af en omsætning på 7,8 milliarder euro i løbet af de seks måneder, er der 406 millioner euro tilbage på overskuddet af driften.
Det er en stigning på 7,8 procent i forhold til samme periode i 2023 og bedre, end Seat nogensinde har gjort det før. I alt blev der leveret 297.400 biler, hvilket er en stigning på 13,8 procent.
– Vores dedikerede arbejde for yderligere at styrke vores præstationer har ført os til vores bedste halvårsresultat nogensinde, en bemærkelsesværdig milepæl i den nuværende kontekst, siger Seats administrerende direktør Wayne Griffiths.
Det er især plugin-hybriderne, der har trukket regnskabet i den rigtige retning. Over for Boosted har den danske Seat-importør tidligere løftet lidt af den strategi, der skulle vise sig at blive en regnskabsmæssig succes.
– Seat skal fremover drives på traditionel vis med gode tilbud på biler med forbrændingsmotor. Mange danskere vil stadig gerne kunne købe biler til omkring 150.000 kroner, og det skal Seat kunne tilbyde – også i fremtiden, lyder det.
Seat – eller Sociedad Española de Automóviles de Turismo S.A – blev grundlagt i maj 1950 i det dengang Franco-fascistiske Spanien.
Mærket byggede i mange år biler på licensaftale med Fiat. Men aftalen faldt efterhånden sammen, da det stod klart for Seats største aktionær, regeringen i Spanien, at Seat manglede penge. Løsningen blev, at Volkswagen købte første dele siden hele Seat i december 1990.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!