Der bliver ikke noget af nogen elbiler fra det spanske VW-mærke Seat. I hvert fald ikke før 2030, siger den administrerende direktør.
Seat vil ikke have en elbil i modelprogrammet før 2030. Det bekræfter den administrerende direktør Wayne Griffiths.
Det Volkswagen-ejede mærke vil tage en beslutning om en tidslinje for elbiler “ved udgangen af årtiet,” lyder det fra Griffiths i et interview med Autocar.
På Seat og Cupras årskonference, hvor også et rekordstort årsregnskab blev offentliggjort, erkendte Griffiths, at Seat “vil have brug for en elbil for at fortsat kunne eksistere.”
– For at Seat skal have en vis fremtid, skal vi også med på det elektriske (elbiler, red.), lød det fra direktøren.
På spørgsmålet om, hvorfor Seat vil vente til 2030’erne, når andre lancerer flere elbiler allerede nu, svarede Griffiths undvigende med, at “Seat er en god forretning.”
Cupra Born skulle have været en Seat – sådan blev det ikke!
Sidste år solgte mærket 310.000 biler. Det er 7,5 procent flere biler end i 2023. Noget der gav en omsætning på 4,8 millioner euro.
Kombineret med manglende kapacitet på fabrikken i Martorell, Spanien, hvor den kommende Cupra Raval og Volkswagen ID.2 i forvejen lægger beslag på de ansattes tid, “er en elbil i øjeblikket ikke en prioritet,” siger chefen.
Det var ellers planen, at Seat skulle lancere en elbil baseret på Volkswagen ID.3 i 2021. Men i sidste øjeblik blev den omdøbt til Cupra Born.
Griffiths pegede også på søstermærket som en årsag til, at Seat holder elbilerne ude af programmet på nuværende tidspunkt.
Cupra, hvis modelprogram bl.a. består af elbilerne Born og Tavascan, solgte 248.100 biler i løbet af 2024.
Griffiths forklarede i øvrigt, at der ikke er nogen planer om at lave en Seat ud af den kommende Volkswagen ID.1. En bil som i Danmark formentlig kommer til at koste 150.000 kroner.
Det stemmer overens med meldingen fra Volkswagens tekniske chef Kai Grünitz. Herfra lyder det, at ID.1 udelukkende er udviklet til det tyske mærke. Der kommer altså ingen nye UP!-trillinger.
Han tilføjede dog, at han “ikke vil udelukke” udsigten til en ID.1-tvilling i fremtiden for Seat. Det vil Volkswagen dog gerne. Læs mere om det her.
Direktøren har tidligere fortalt Autocar, at mens Seat-koncernen koncenterer sig om Cupra i den nærmeste fremtid, fordi der er flere penge i det, vil Seat få opmærksomhed, når de billigere biler er på plads.
Læs flere artikler efter annoncerne: