Efter tre topmodeller med V12-motor skรฆrer Ferrari nu halvdelen af cylinderne vรฆk. Fordi det er โbedreโ, lyder forklaringen fra Maranello.
Ferraris nye topmodel, F80, er blevet udstyret med en V6-motor, hvilket markerer et farvel til V12-motoren, som ellers har vรฆret at finde i de tre seneste flagskibe fra Maranello.
Denne beslutning har allerede skabt en del debat, da flere Ferrari-fans havde forventet endnu en V12-motor. Men pรฅ fabrikken faldt valget pรฅ en langt mindre motor.
Ferraris marketingchef Enrico Galliera har i et interview med Auto Express forsvaret og forklaret, hvorfor den store V12-motor nu er vรฆk.
โ Vi stillede os selv spรธrgsmรฅlet, om vi skulle bruge den mest ikoniske motor (V12โeren, red.) eller den mest kraftfulde (V6โeren, red.), og vi besluttede at vรฆlge den sidste.
โ Det er noget, vi altid har gjort med vores superbiler, nemlig at vรฆlge den teknisk bedste lรธsning pรฅ det pรฅgรฆldende tidspunkt, siger Galliera.
LรS OGSร : Bilmรฆrke kan lรธbe tรธr for reservedele โ alt smides ud
Marketingchefens ord stรฅr dog i stรฆrk kontrast til, hvad Ferraris designchef Flavio Manzoni mente og sagde i slutningen af sidste รฅr.
Dengang forsvarede han beslutningen om at fortsรฆtte med en naturligt aspireret V12-motor i efterfรธlgeren til 812 Superfast. Den bil vi nu kender som 12Cilindri.
โ En V8 turbo-motor kunne forbedre ydeevnen. Men fra et fรธlelsesmรฆssigt perspektiv er det her det bedste, du kan fรฅ.
Foruden valget af en V6 har Ferrari ogsรฅ udelukket at bruge et plug-in hybrid- eller fuldelektrisk drivlinje i F80.
Efter nรธje overvejelse blev det konkluderet, at en V6-hybrid var og er den teknisk set bedste lรธsning for F80โeren.
Det indikerer samtidig, at Ferraris fรธrste fuldelektriske bil, som forventes at lande pรฅ vejene i 2025, sandsynligvis ikke bliver en hyperbil, men snarere en mere praktisk model.
Tidlige tests af denne bil er blevet observeret med en modificeret Maserati Levante-karosseri, og det ser ud til, at den vil have en simuleret V8-motors lyd. Lรฆs mere om det her.
Pรฅ trods af beslutningen om at reducere antallet af cylindre, har det ikke afskrรฆkket kรธberne. Samtlige 799 eksemplarer af F80 blev solgt ud inden dens officielle prรฆsentation, pรฅ trods af en pris pรฅ 3,6 millioner euro.
For dem, der hellere vil kรธre med V12-motor ude foran, tilbyder Ferrari stadig modeller som 12Cilindri og visse begrรฆnsede udgaver i mรฆrkets Icona-serie pรฅ programmet.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk