Du har hรธrt om varme i rattet og i sรฆderne. Nu kommer varmen i selerne, og det redder mรฅske elbilens rรฆkkevidde, siger tyske ZF.
Er varme i selerne lรธsningen pรฅ mange elbilers stรธrste problem โ nemlig rรฆkkevidden?
Mรฅske. I hvert fald hvis man spรธrger tyske ZF, som har udviklet netop det. Bilseler med varme i. Altsรฅ netop fordi det er velkendt, at de kolde vinterdage gรฅr hรฅrdt ud over elbilernes batterier.
Her er varme i kabinen en af de helt store syndere. Men god rรฅd har vรฆret dyrere, for hvordan skulle man som fรธrer og passager ellers holde varmen bare nogenlunde.
Det mener ZF nu at have en lรธsning pรฅ. Den opvarmede sikkerhedssele vil, siger tyskerne, kunne reducere elbilens strรธmforbrug markant. Og den vej igennem give ekstra rรฆkkevidde pรฅ kolde vinterdage.
LรS OGSร : EU dropper strengt krav til elbiler i koldt vejr
Det skriver bilfirmaet i en pressemeddelse.
Helt konkret hรฆvder ZF, at den opvarmede sikkerhedssele vil kunne nedbringe elbilers strรธmforbrug med โop til 15 procentโ, sammenlignet med hvis man brugte klimaanlรฆgget til at fรฅ varmen.
โ I en kold elbil kan klimaanlรฆgget bruge helt op til 5-6 kilowatt-timer pรฅ at skabe en temperatur, der er behagelig for passagerne, forklarer Bjรถrn Krรคft, der er chef for seleudviklingsprojektet hos ZF.
ZF er dog ikke sรฅ langt med udviklingen af selen, at man kan hรฆvde at have nogen bilmรฆrker pรฅ en kundeliste endnu. Men at elbiler lider i koldt vejr, er der ingen tvivl om.
Nordmรฆndene mener dog alligevel, at elbilerne klarer sig bedre i kulden end diesel- og benzinbilerne. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk