Annonce:

Vi kører biturbobøffen Lotus Omega: Selv politiet frygter den!

Annonce:

Den mest hidsige Opel 
Jeg er rejst til Opel-byen Rüsselsheim med netop det formål at besøge de hellige haller hos Opel Classic. I lokalerne her residerer en unik samling af nogle af de fineste Opel-modeller gennem tiden. Det er samtidig også her, de vedligeholdes og repareres, hvis det skulle blive nødvendigt.

Bilen, jeg i dag har på min to-do-liste, er den legendariske Opel Lotus Omega, der også blev kaldt Vauxhall Lotus Carlton, når den blev solgt i Storbritannien.

Selv om der findes flere fede varianter af den såkaldte Omega A i form af den sportslige Omega 3000 eller den sjældne homologeringsbil kaldet EVO 500, er Lotus Omega den mest hidsige Opel af dem alle.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Hjertet – en 3.6-liters rækkesekser!
Der er dog ikke mange Opel-emblemer monteret, da mange af dem i stedet er udskiftet med det gule og grønne logo fra det britiske sportvognsmærke Lotus.

Da bilen blev udviklet i slutningen af 80’erne var både Opel og Lotus ejet af den amerikanske bilkoncern GM. Den potente Omega er derfor også på mange måder en samling af mekaniske greatest hits fra koncernens mange mærker.

Under motorhjelmens åbne gæller ligger en 3.6-liters biturbomotor med seks cylindre på række, som yder 377 hk og 557 Nm. Motoren tager udgangspunkt i Opel’s daværende 3-liters rækkesekser, der kan spores tilbage til 70’erne, hvor den monteret med karburatorer startede med at gøre tjeneste i modellerne Monza og Senator.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Responsiv Iframe

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også