Annonce:

Selv Porsche synes 911 er blevet for tyk

Spørger man hos Porsche i Zuffenhausen, skyldes det fleste kilo, som 911’eren er taget på de seneste år, love og regler. Men ja, bilen er blevet for tyk.

Annonce:

Det er ikke med Porsche gode vilje, at mærkets mest berømte model er blevet så stor, som det er tilfældet i dag. Faktisk drømmer tyskeren om en langt slankere udgave af 911.

Og fremfor alt en mindre bil. Bilen er med andre ord blevet for tyk.

– Det er mest drevet af love og regler. Men hvis du går 20, måske 30, år tilbage i tiden, og ser på hvor mange hestekræfter bilen havde dengang kontra i dag, er størrelse på ting som bremser og hjul også nødt til at følge med, lyder det fra Porsches designchef Michael Mauer.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

I et interview med Drive sætter designchef ord på Porsches drømme. Nemlig en både mindre og lettere 911. Men det hører alt sammen til i en drømmeverden.

LÆS OGSÅ: Duften af ny bil kan være kræftfremkaldende

I virkeligheden ser Porsche meget af den vægt, 911’eren har taget på, som nødvendig. Ellers kunne den simpelthen ikke være i modelprogrammet for gadebiler. Noget der er strengt reguleret med lovgivning.

Og noget som faktisk kun bliver strengere. Siden 7.juli har det eksempelvis været obligatorisk for alle nye biler at være udstyret med en elektronisk fartbegrænser og en såkaldt sort boks. Læs mere om det her.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Porsche har både biler, som ikke lever op til de nye krav, og derfor udgår af programmet, og biler som slipper uden om på grund af en lille produktion. Den heftige Cayman GT4 kører eksempelvis uden om det nye regelsæt.

Tyskerne er dog ikke de eneste, der er blevet ramt af de nye EU-regler. Bare internt i Volkswagen-koncernen, som Porsche er en del af, har de nye regler allerede udløst et blod-bad. Audis modelprogram er et af dem, der er hårdest ramt.

Hverken TT, R8, RS5 eller RS 4 skal med ind i 2025. For flere af modellernes vedkommende er der ikke planlagt nogen afløser. Læs mere om det her.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Annonce:

Husk det nu!

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler