Mens forbrugerne uden for Skandinavien bliver væk fra elbilerne, vender bilmærkerne sig i højere grad mod hybrider. Nu er kinesiske Xpeng på vej i den retning.
Det er et bilsalg med klumper i, når det kommer til elbiler, der får stadigt flere bilmærker til at kaste penge efter udviklingen af hybridmodeller.
Senest har Volvo meddelt, at man alligevel ikke kan undvære benzinmotoren. Og nu går selv Xpeng, der normaltvist bygger elbiler, helt nye veje med en plugin-hybrid.
Det skriver flere kinesiske medier – blandt andre Cnevpost.
Opladningshybriden vil blive bygget på meget af den samme struktur og dermed platform, som den nuværende SUV G9 laves på. Det forlyder, at bilen vil få en fra-pris på lige under 200.000 danske kroner hjemme i Kina allerede i 2025.
LÆS OGSÅ: Fik Kevin Magnussen fyret – nu sætter han rekord
Det er dog usandsynligt, at en plugin-hybrid fra Xpeng nogensinde runder det danske marked. Det selvom plugin-hybrider faktisk har kunstige afgiftsforhold en rum tid endnu.
Kineserne er langt fra de eneste, der nu kigger i retningen af hybridbilerne. Volkswagen og Mercedes har begge sagt, at man nu vil bruge milliarder af euro på udviklingen af ‘hyper-effektive’ hybridmotorer. Volkswagen er klar til at tage pengene direkte fra en pulje til elbiler.
Og hos Ford har man krøllet et løfte om kun at sælge elbiler i Europa fra 2030 totalt sammen. Elbilerne har mærket det da også været med. Den interne afdeling, Model e, taber hvad der svarer til 1 million danske kroner, hver gang en helt elektrisk Ford forlader samlebåndet.
Og det er de ikke alene om, selvom mængden af penge, bilmærkerne sætter til på elbiler, er vidt forskellig. Volkswagen mener selv, at mærket ‘næsten ikke tjener noget på elbiler’, mens Rivian og Lucid begge taber astronomiske summer på hver eneste elbil.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!