Salget styrtdykker, og modellerne taber rasende hurtigt i værdi, alligevel holder Porsche fast i, at mere af modelprogrammet skal elektrificeres.
Porsches fremtid er elektrisk. I hvert fald i en eller anden form. Og selvom salget i øjeblikket styrtdykker, senest med 51 procent for Taycans vedkommende, holder bilmærket fra Zuffenhausen fast.
Elbilen er mærkets fremtid, siger Albrecht Reimold, der er bestyrelsesmedlem hos Porsche, i en kommentar til Automobilwoche.
Boosted har tidligere kunne fortælle, at Taycan, der var Porsches første elbil, er et mareridt for ejerne. I hvert fald når det handler om værditab.
28 dage efter, at Porsche havde præsenteret den faceliftede model tidligere på året, var værdien af den faldet med næsten en kvart million kroner. Læs mere om det her.
LÆS OGSÅ: Tesla taber test for første gang nogensinde
Alligevel bliver der altså holdt fast i, at elbiler er den rigtige vej at gå. Og selvom Porsche sælger langt færre elbiler end forventet.
Satsningen på elbiler, som altså endnu ikke bærer frugt, kommer også til at gå ud over tyskernes øvrige modelprogram. Blandt andet den benzindrevne Macan.
En bil som faktisk allerede er forsvundet helt ud af Europa på grund af nye regler. I denne omgang handler det dog ikke om emissioner men mere om EU-kommissionens frygt for hackerangreb. Læs mere om det her.
– Platformen (som Macan er bygget på, red.) har nået slutningen af sin cyklus, lyder det fra Albrecht Reimold.
Porsche stopper dog først Macan-samlebåndet for benzinbilen i slutningen af 2026. Altså som det ser ud lige nu.
Andre Porsche-modeller har allerede lidt samme skæbne. Cayman GT4 burde egentlig også være aflivet. Men Porsche kan køre uden om de nyeste EU-krav, fordi der ikke bygges ret mange GT4 i forvejen.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her