Hvis det står til SF, skal salget af nye benzin-og dieselbiler allerede være forbudt om bare halvandet år.
Socialistisk Folkeparti vil have gjort benzin-og dieselbiler forbudt. Og det skal ske gradvist. Men allerede i 2022 – altså om blot halvandet år – skal det delvist være forbudt at sælge nye biler med forbrændingsmotor herhjemme, mener partiet. Det skriver Politiken.
Et total stop for salget af biler med forbrændingsmotorer skal være indfaset i 2028. Det er hele to år før den nuværende regerings eget forslag, der vil sige farvel til salget af benzin og dieselbiler i 2030.
Forslaget er et krav, som SF vil tage med ind til forhandlingerne om den danske ‘klimaindsats’, som skal drøftes efter sommerferien, skriver avisen.
– Vi har brug for at tage alvorligt fat på den grønne omstilling af danskernes private biler. Derfor foreslår vi, at vi sætter et stop for de tungeste og mest benzin- og dieselslugende biler fra 2022, så man i stedet vælger elbiler, hybridbiler eller de mest brændstofeffektive benzin- og dieselbiler, siger partiets miljøordfører Signe Munk (SF) til Ritzau.
Skydes ned af branchen og EU-regler
SF’s forslag er ikke noget nyt i Folketinget. Et forbud mod salget af diesel-og benzinbiler har været diskuteret længe.
Faktisk var det den daværende Venstre-regering med Lars Løkke i spidsen, der først tog spørgsmålet op. Her var man på linje med den nuværende regering og ville sige stop for salget i 2030.
Forslaget ser dog dødfødt ud på forhånd. Mediet Inginøren punkterede nemlig allerede forbudsdebatten sidste år, hvor man spurgte til muligheden for et forbud mod fossilbiler på EU-plan.
Og her var svaret et klokkeklart nej fra indremarkedskommissær Elżbieta Bieńkowska. Danmark hverken kan eller må i forhold til de nuværende EU-regler forbyde salget af fossilebiler. Hverken i 2022, 2028 eller 2030.
– I henhold til gældende EU-typegodkendelseslovgivning er et fuldstændigt forbud mod markedsføring, import eller registrering af nye benzin- og dieselbiler i en medlemsstat ikke foreneligt med EU-lovgivningen, skrev Elzbieta Bienkowska dengang i sit svar.
Også direktør for Bilbranchen i Dansk Industri, Thomas Møller Sørensen, er skeptisk overfor SF. Et forbud allerede i 2022 vil nemlig få flere til at holde fast i deres gamle biler, mener han ifølge DR.
– Hvis vi har strengere regler i Danmark, end udbuddet understøtter, så har det modsat effekt. Så vil flere danskere vente med at udskifte deres bil og holde på deres klimabelastende bil, siger han