De 19 eksemplarer fra fabrikken i Sant’Agata er allerede udsolgt
Lamborghini bygger kun 63 eksemplarer af bilen, her af 19 uden tag, og du kan ikke købe én. I hvert fald ikke en fabriksny. Så eftertragtet er Sián, Lamborghinis seneste V12-monster.
Og som vanligt nægter italianerne at overgive sig til trykladning. Helt uden hjælp står den 6.5-liters suge-V12 dog ikke. Lamborghinis kraftigste model til dato er nemlig blevet en hybrid, fordi man har sat en 48-volt batteripakke til at hjælpe med at frembringe de i alt 820 hestekræfter.
350 km/t på toppen.. altså med taget nede!
Yep, 820 hypper. Det giver en 0-100 km/t-tid på 2.9 sekunder. Ja, også med taget nede. Topfarten er såmænd heller ikke helt dårlig. Faktisk er den skræmmende. For du kan køre hele 350 kilometer i timen. Altså stadig med taget nede, selvfølgelig.
Selv siger Lamborghini, at batteriteknologien i Sián er tre gange lettere end lithium-ion-batterier. Hele den elektriske pakke vejer da også kun 34 kilo, mens den leverer 33 af bilens hestekræfter.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
2 kilo pr. hk
Altså skal V12’eren kun slæbe rundt på to kilo Sian-vægt pr. hestekræft af den gigantiske, centermonterede motor.
En anden fordel ved Lambo’ens batterier er, at de kan lades fuldt op ved bilens egen kraft. Altså imens der eksempelvis bremses ned.
Det fuldt opladet batteri hjælper i øvrigt til med accelerationen fra 0 til 130 kilometer i timen, hvorfor efter V12’eren trækker videre på egen hånd.
Lamborghini siger også, at hybrid-teknikken eliminere enhver tøven, der måtte være mellem gearskiftene.
Prisen? Ja, den er der desværre ikke noget ude om. Men vi skal nok heller ikke spørge.