Sikkerhedselen i den lille Smart #1 kan springe op i tilfælde af uheld. Nu rådes ejerne til at lade være med at bruge bagsædet.
Bagsædet i den lille Smart #1, der er en elbil, er ikke i forvejen verdens største. Og nu rådes ejerne til slet ikke at bruge det.
Det finske medie Tekniikan Maailma er med test kommet frem til, at sikkerhedsselerne på bagsædet kan springe op i tilfælde af undvigemanøvre.
Ved hastigheder på 75 kilometer i timen eller derover læner passagerne sig til siden, og det kan utilsigtet få selerne til at løsne sig fra det spænde, de ellers klikkes ned i.
– Indtil fejlen er rettet, er det ikke sikkert at transportere tre passagerer på bagsædet af Smart, skriver mediet.
LÆS OGSÅ: Ford tilbagekalder 5.000 biler med fatal fabriksfejl
Finnerne har verificeret deres fund ved at gentage testen igen og igen. To ud af tre gange går selerne op. Samme resultat fik finnerne i en anden Smart #1.
Problemet er muligvis isoleret til netop den bil. For den lidt større søsterbil, Smart #3, som er teknisk identisk med Volvo EX30, har ikke problemet.
Apropos Volvo EX30 er modellen i øvrigt ellers så fejlfyldt, at ejerne er nødt til at snyde den. Og det møder allerede nu kritik. Læs mere om det her.
Til Tekniikan Maailma oplyser importøren af Smart i Finland, at man ser på sagen med ‘størst mulig alvor’, og at man vil rapportere fejlen videre i systemet. Men selefejl er nu ikke noget nyt.
I 2018 havde biler bygget på Volkswagen MQB-platformen, det vil sige VW Polo, Seat Ibiza og den højbenede Arona, samme problem, som finnerne nu har fundet i den lille Smart. Fejlen førte til, at 500.000 biler blev tilbagekaldt.
Smart blev grundlagt i Tyskland i februar 1994, men har siden 2019 været delvist ejet af kinesere. Nærmere bestemt Geely, hvorfor flere Smart-modeller deler teknik med Volvos biler.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!