– Jeg glemmer det aldrig. Tidligere havde det været svært at hive bilen op i hastigheder, der kunne give en fartbøde på motorvejene, men lige pludselig gik Corolla’en 240 km/t på omdrejningsbegrænseren, griner Søren.
Men der forestod stadig en masse justeringsarbejde, og når man spørger hvordan det hele efterhånden er kommet til at virke så godt, som det faktisk gør, så smiler de tre fyre bare lidt genert. Der er nemlig overhovedet ingen højteknologiske beregninger, men bare lidt fingersnilde.
Artiklen fortsætter efter annoncen:
MED TURBOEN FRA EN HiACE
Efter de første test var teamet helt oppe og køre. De var så brændvarme, at de simpelthen måtte have endnu mere effekt i bilen. De to motorer har i standardudgaven 140 hk hver, men det kunne blive meget bedre.
– Vi havde aldrig prøvet noget med turbo før, men vi kastede os ud i det. Jeg fandt et par gamle turboladere fra Toyota HiAce modellen, fortæller Dolo. Turboerne blev svejst direkte på manifoldet uden nogen garanti for at det var korrekt. Vi kørte da også kun et par hundrede meter, så brændte motoren et stempel. Det var sygt, siger Søren og tænker tilbage på disse besværligheder med det sjove og omfattende projekt.
Annoncer:
Responsiv Iframe
Men efter at have udskiftet benzinpumper, indsprøjtningsdyser og benzinregulerings-ventiler, så kom twin motor Corolla´en for alvor ud af starthullerne.
– Vi justerede en del på denne opsætning hele sidste sommer, og fik det til at køre ganske imponerende. Vores bedste 402 meter tid var 11,54 sekunder, fortæller Søren med en vis stolthed i stemmen.
ENDNU VILDERE!
Da Søren og hans to venner i februar i år havde været oppe i og se det svenske WRC-rally, blev de enige om at Corolla’en skulle være endnu vildere. Turbokonceptet skulle videreudvikles, og så lød det jo godt med et antilagsystem, der knaldede og bragede.
Besøg vores annoncør:
– Vi fandt nogle større og bedre turboladere fra en Nissan 200 SX, og resten af teknikken blev yderligere tilpasset. Motorerne blev totalt adskilt og renoveret samtidig med at der kom bedre dele i. F.eks. nye stempler fra den japanske kompressor-model, nye lejer og alt blev afbalanceret. West Speed leverede nye knastaksler og Gadbjerg Autoimport var så flinke, at tage lidt guf med hjem fra Malaysia som håndbagage, fortæller Dolo.
For at teknikken skulle kunne holde til de nye meget kraftigere motorer, så blev Toyota’en også udstyret med gearkasser og trækaksler fra kompressor-udgaven, der er meget stærkere.
656 HESTE TIL 1.180 KILO
Da hele herligheden stod klar og bilen også var blevet nylakeret i foråret, var det lille team sikker på, at folk ved de forskellige streetraceevents ville blive overraskede.
– Vi kørte første gang i maj ved et Peugeot arrangement på Vandel. Her kørte jeg 10,84. Det var så hurtigt, at tidstagerne vist ikke rigtig troede på det. Til DHB kørte jeg omkring samme tid og til RaceX opnåede jeg min hidtil bedste tid på 10,77 sekunder for de 402 meter. Det tror jeg yderligere kan forbedres med nogle mere velegnede dæk, forklarer Dolo, mens han veltilfreds kigger kærligt på sin specielle bil.
Disse fantasitider, som den 17 år gamle Corolla har henrykket streetrace-publikum med i denne sommer er resultatet af høj effekt, lav vægt og træk på alle fire hjul. De to motorer giver tilsammen 656 hk. Den forreste 355 hk og den bagerste 301 hk. Selvom bilen har to motorer er vægten så lav som 1180 kg.
FÅ MIDLER, MEN GOD FANTASI
– Det har været utrolig sjovt at lave denne bil, som kun er bygget til at køre ved disse events. Som jeg siger, så skal den køre ligeud og så er den kun lavet til at kunne trække bukserne ned på alle de nye flotte biler, slutter Søren.
Jeg kan kun tilslutte mig det kor, der med kyshånd har set dette projekt skyde op. Det beviser at man med få midler og god fantasi, kan skabe en bil, der på 402 meter strækningen faktisk er en af de allerhurtigste i Danmark. Og det fortjener respekt – eller som de tre gæve bilbyggere konstant siger:
Det er for sygt.