Men vil du have en, skal du skynde dig – og have pænt tyk tegnedreng – for prisen på de tre biler, som bygges, stikker helt af.
En af de største motorsporslegender vender efter tre årtier i dvale tilbage til livet. Men det bliver for en meget kort bemærkning. Det britiske firma CNC Motorsport vil nemlig i samarbejde med Touring Car-chaufføren Andy Rouse bygge tre nye RS500.
Alle tre skal samles og bygges om omkring originale Sierra-karosserier. Og efter planen står det første eksemplar klar til at køre ved egen kraft allerede i begyndelsen af det nye år. Bilen vil desuden være bygget på et helt nyt karosseri.
Eller nyt og nyt. Karosseriet, som nu skal bruges i den første bil, var et af dem, Ford fik bygget i 1980’erne. Men som aldrig blev brugt.
Herefter er det planen, at alle tre biler skal udstyres med de helt rigtige stumper, så de alle kan få de historiske korrekte stempler og godkendelser. På den måde må bilerne nemlig bruges til historiske og klassiske motorløb.
Manden der byggede de originale RS500-motorer
Bilerne skal bygges efter specifikationer, som Andy Rouse Engineering har liggende. For på den måde bygges bilerne efter de originale tegninger, og derfor kan bilerne indregistreres som Gruppe A-biler i England.
Men her stopper de gode nyheder faktisk ikke. For alle biler skal have hver deres nybygget Sierra RS500-motor. Motoren skal skrues sammen under vejledning fra Vic Drake. Manden som i sin tid skruede den originale RS500-motor sammen.
Siden da har han bygget mere end af den type motorer. Så han bør vide en ting eller to om den 575 hestes stærke, firecylindrede motor på to liter.
Koster voldsomt meget
Det hele skal kobles til en manuel Getrag-gearkasse med fem fremadgående trin. Alle tre biler bliver fra begyndelsen lakeret hvide, vil man have en anden farve (stafferinger eller logoer) er det ekstraudstyr.
Hver af de tre nye Sierra RS500 vil koste mindst 185.000 britiske pund svarende til 1.6 millioner kroner. Og det er selvfølgelig uden afgifter og alt mulig anden, statslig djævelskab.