Teslas aktiekurs er på himmelflugt. Og i Danmark er Model Y stadig den mest populære bil til dato. Alligevel vil nogle ejerne nu af med deres biler i protest.
Siri Sandvik, der både er politiker og børnepsykiater, har valgt at sælge sin Tesla som en protest mod Elon Musk.
Sandvik, der er medlem af det norske Arbeiderpartiet, begrunder salget med, at hun ikke ønsker at blive forbundet med Musk, som hun mener har taget en mere ekstrem politisk retning, særligt med sin støtte til Donald Trump.
– Elon Musk og Tesla er uløseligt knyttet sammen, og nu har han taget nogle meget ekstreme politiske standpunkter. Så vi har besluttet, at det ikke er noget, vi ønsker at være en del af, siger Siri Sandvik til NRK.
Sandviks beslutning kommer i kølvandet på det amerikanske valg, hvor Musks støtte til Trump har skabt debat blandt Tesla-ejere.
Enkelte vælger at sælge deres biler, mens andre vælger at sætte klistermærker på deres biler med budskaber rettet mod Musk.
LÆS OGSÅ: Ford nægter at droppe benzinbiler for at sælge elbiler
Blandt andet er det set eksempler på slogans som “Anti Elon Tesla Club” og “Jeg købte denne før Elon gik amok”.
Ifølge det amerikanske medie Inside EVs er det primært venstreorienterede bilister i USA, der bruger disse klistermærker, da de føler sig flove over at eje en Tesla.
En af dem er Mika Houston, gymnastiklærer fra Las Vegas, der udtrykker ambivalens over sin bil:
– Jeg elsker stadig min bil. Men jeg tænker over, om jeg indirekte støtter sådan en adfærd, når jeg kører den. Efter valget føler jeg mig flov over at køre den og tænker på manden bag, siger hun til The Guardian.
På trods af protesterne fortsætter Teslas salg med at vokse. I Danmark er i mellem 1. januar og 31. oktober i år solgt 13.653 modeller fra mærket. Det er dog en nedgang på flere tusind biler i forhold til sidste år.
I mens stormer Tesla frem i både Sverige og Norge. I sidstnævnte sidder det amerikanske mærke på hele 18,5 procent af markedet. Og i Sverige går det godt, selvom Tesla ligger i åben konflikt med landets fagforeninger.
Stephanie Valdez Streaty, direktør hos Cox Automotive, forklarer, at Musks offentlige persona kan have en effekt på brandets image, men at det endnu er uklart, om det påvirker salget i større omfang.
– Elon er Tesla. Hans holdninger polariserer, men vi har endnu ikke set nogen markant effekt på salget. Det kan dog ændre sig, afhængigt af hvilke forbrugere han tiltrækker eller mister, siger hun.
Protesterne mod Musk har også fået politisk opmærksomhed. Klassekampens redaktør har peget på, at Norges elbilpolitik indirekte har støttet Musk. Men det er fortsat usikkert, om modstanden mod ham vil få langsigtede konsekvenser for Tesla.