I sin tid blev der kun bygget 17 Bugatti Type 57S Atlante Coupe. En af dem hos en 89-årig efter mange års rygter. Nu er den solgt for flere millioner kroner.
Bugatti Type 57S Atlante Coupe er en af verdens sjældneste biler.
I mærkets første tid mellem 1909 til og med Ettore Bugattis død i 1947 blev der kun bygget 7.900 biler i grundlæggerens navn.
I dag vurderes der kun at være omkring 2.000 biler tilbage. En af dem er denne sorte Bugatti Type 57S Atlante Coupe, som auktionshuset Bonhams havde under hammeren i 2009.
Bilen blev fundet i dødsboet efter Harold Carr, der blev 89 år. I sin garage gemte Harold Carr alt muligt. Lige fra sin medicin og et hav af kvitteringer til denne Bugatti.
LÆS OGSÅ: Marius tabte 55.000 kroner – “Min bil er for ny”
Rygtet om at han havde bilen stående havde svirret i adskillige år. Men det var altså først, da familien tømte dødsboet, at det endelig blev bekræftet.
Det skrev The Daily Mail dengang.
– Det var lidt af et lokalt rygte, at han havde en Bugatti. Men ingen vidste det med sikkerhed. Det er så meget værd, fordi han ikke har brugt den i 50 år. Det var en af de originale superbiler, siger en nevø til Harold Carr ifølge avisen.
Bilen viser sig – udover sin sjældenhed – at gemme på en interessant historie. Den var første gang ejet af Earl Howe, den første præsident for British Racing Club. Senere blev den købt af Harold Carr, som altså gemte Bugattien væk.
Auktionshuset sagde dengang i 2009, at Bugattiens 3,3-liters V8-motor ikke fejlede det mindste, og at karosseriet var gået fri af rustangreb. Af samme grund blev bilen solgt for en uhyggelig sum.
En anonym, men europæisk samler endte med at betale 5,5 millioner dollar for bilen i februar 2009. Det svarer til 38,4 millioner danske kroner i dag.
Og selvom det er mange penge, kan det sagtens blive meget dyrere med de oprindelige Bugattier. “La Voiture Noire”, der var det andet eksemplar af Atlantic-model, Bugatti byggede.
Den bil er ikke set offentligt siden februar 1941, hvor den blev registreret i Bordeaux, Frankrig, med nummerpladen “1244 W5”. Siden har ingen hverken hørt eller set noget til bilen, der menes at være op mod 100 millioner dollar værd i dag.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her