De få ejere, der er, må slet ikke sælge bilerne. I hvert fald ikke endnu. Alligevel er flere Cybertruck allerede solgt som brugte. Og det gør ondt på økonomien.
En fabriksny bil er en rigtig dårlig investering. Bilister kan roligt regne med, at bilerne taber i værdi allerede fra første kilometer.
Men nogle biler taber mere end andre. I øjeblikket gør et pris-cirkus på nye modeller især ondt på brugte elbiler.
Faktisk står det så skidt til, at en række Tesla Cybertruck-ejere allerede nu klager over, at brugtmarkedet er kollapset.
Og hos Give Me The VIN (GMTV) bekræftes den udlægning. En fabriksny Tesla Cybertruck koster fra 79.990 dollar svarende til lige omkring 550.000 danske kroner.
LÆS OGSÅ: Østrig indfører vanvidsbilist-lov efter dansk forbillede
Men fordi Tesla ikke kan bygge bilen i et tempo, der tilsyneladende dækker efterspørgslen, er brugtpriserne eksploderet. Eller det vil sige, at bunden allerede er gået ud af markedet igen.
Fra en situation, hvor eksemplarer af de få biler blev solgt for svimlende 290.000 dollars, hævder Give Me The VIN, at man ikke kan få mere end 189.000 dollars for en Cybertruck.
Bevares, det er en god fortjeneste på en ny bil. Men det hele skal ses i forhold til prisfaldet. For det hele er sket på bare én uge.
– Vi oplevede en uges tilpasning af markedet, fordi folk kæmpede om at være blandt de første ejere.
– Vi ved ikke, hvornår markedet finder sit prisniveau, men vi har justeret alle vores bud på Tesla Cybertruck til de nuværende priser, lyder det fra GMTV.
Indtil videre siger GMTV, at man er lykkedes med at overtale fire Cybertruck-ejere til at sælge deres biler. Det selvom ejerne faktisk har skrevet under på, at Tesla må give dem en ‘bøde’, hvis det sker. Læs mere om det her.