Bilproducenten beder indtrængende bilister om at køre på værksted og få skiftet airbaggen. Det er gratis.
Målt på antallet af dødsofre er sagen om de defekte Takata-airbags den største skandale i bilindustrien nogensinde. Og mandag i denne uge kunne den amerikanske trafiksikkerheds-myndighed noterer sig endnu et dødsfald. Denne gang i en Chrysler 300 fra 2010.
Dødsfaldet skete da eksplosionerne i den patron, som skal udløse airbaggen, gik af ved en fejl. Det får nu Stellantis-koncernen, som Chrysler hører under, til indtrængende at bede bilister, som kører rundt med de defekte airbags, om at opsøge et værksted og får de defekte airbag skiftet.
Vi betaler – kom nu med bilerne, please!
Det er på Stellantis’ regning. Faktisk gjorde bilkoncernen det samme så sent som i sidste måned, men nu gentager man altså bønnen til bilisterne. Samtidig har man udstedt en ‘do not drive’-advarsel (brug ikke bilen, red.) til ejerne af de ramte biler.
Advarslen gælder 276.000 biler fra henholdsvis Chrysler og Dodge. Bilerne er produceret mellem 2005 og 2010, siger Stellantis. Tom McCarthy, der er Stellantis’ sikkerhedsansvarlige siger endda, at koncernen vil betale for at få bilerne på værksted.
– Vi har delene, og reparationen er gratis. Vi sørger for alternativ transport – som også er gratis – for at hjælpe folk med at komme til og fra vores værksteder.
Også i Danmark
Selvom det første omgang forlød, at airbag-skandalen ville blæse uden om Danmark, har også danske bilister været ramt af defekte airbags. Både Honda og BMW tilbagekaldte i 2016 biler med danske nummerplader på grund af defekte airbag. Så sent som i 2019 tilbagekaldte Honda yderligere 3.650 biler i Danmark.