Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkender nu, at det er en fordel at fjerne registreringsafgiften på elbiler. Spørgsmålet er så, om det sker.
Skatteminister Rasmus Stoklund anerkender, at der kan være fordele forbundet med permanent at fjerne registreringsafgiften på elbiler.
Udtalelsen faldt efter et besøg hos Andersen Biler i Hillerød mandag den 31. marts.
Besøget var arrangeret af DI Bilbranchen og havde til formål at give ministeren og folketingsmedlem Fie Hækkerup (S) indsigt i de administrative aspekter af den nuværende registreringsafgift.
Det skriver DI Bilbranchen i en pressemeddelelse.
Organisationen benyttede lejligheden til at gøre ministeren opmærksom på bilafgifterne forud for en politisk evaulering på området.
At fjerne registreringsafgiften er kun en overvejelse
Organisationen foreslår et opgør med den eksisterende registreringsafgift specifikt for elbiler. Forslaget indebærer en permanent afskaffelse af afgiften på elbiler og i stedet en forøgelse af den løbende beskatning på bilbrug.
Baggrunden for forslaget er dels et ønske om at fremme grøn omstilling og ny teknologi, dels de administrative byrder forbundet med den nuværende ordning.
Branchedirektør Thomas Møller Sørensen fra DI Bilbranchen uddyber synspunktet:
– Vi har i årevis argumenteret for, at registreringsafgiften straffer ny teknologi til skade for grøn omstilling og trafiksikkerhed.
– Derudover er den ekstremt tung at administrere for både staten og erhvervslivet, da den korrekte afgift for hver enkelt bil skal udregnes, dokumenteres og administreres.
– I DI anslår vi, at bilbranchen hvert år bruger tid og ressourcer svarende til 300 mio. kr. til administration af afgiften.
Han peger på, at selvom der længe har været politisk opmærksomhed på udfordringerne ved registreringsafgiften, har statens indtægter fra den historisk set været en barriere for ændringer. Den situation er dog under forandring.
– Det høje salg af elbiler, der har ingen eller begrænset registreringsafgift, har reduceret statens indtægter fra registreringsafgiften markant.
– Vi har derfor nu en unik mulighed for én gang for alle at indrette en effektiv og intelligent bilbeskatning.
– I DI foreslår vi permanent at fjerne registreringsafgiften på elbiler og i stedet løfte den løbende beskatning af biler, siger Thomas Møller Sørensen.
Hos Andersen Biler, som har over 400 ansatte fordelt på 14 lokationer, oplever man konsekvenserne af afgiftens kompleksitet direkte.
– Registreringsafgiften er et kludetæppe af lappeløsninger, som ingen kan finde rundt i. Jeg vil tro, vi samlet har to-tre fuldtidsstillinger, der ikke laver andet end at dokumentere og administrere, at vi betaler den korrekte afgift.
– Dertil kommer udgifter til nødvendige it-systemer og rådgivere. Alle de ressourcer kunne vi i stedet bruge til at skabe vækst og arbejdspladser, forklarer Martin Frykmann:
Efter besøget og præsentationen af DI Bilbranchens forslag udtalte skatteminister Rasmus Stoklund:
– Det er altid godt at komme ud i virkeligheden og se, hvordan love og regler i praksis rammer erhvervslivet. I dette tilfælde særligt bilbranchen.
– Vi har i regeringen noteret os forslaget fra DI og ikke mindst fordelene ved permanent at fjerne registreringsafgiften på elbiler. Det vil indgå i vores videre overvejelser.
Læs flere artikler efter annoncerne: