Bilafgifterne bør sænkes med 78 pct., hvis man skal ramme et optimalt niveau set med samfundsøkomiske briller, skriver skatteminister Morten Bødskov (S) i et svar i Skatteudvalget.
Opdatering: I december måned 2020 vedtog S-regeringen at sætte bilafgifterne op! Læs alt om det her.
S-regeringen forhandler i øjeblikket med Folketingets partier om en omlægning af bilafgifterne, skriver Bil Magasinet.
Regeringen vil gerne have flere grønne biler på vejene, men det går ikke så godt med det – de har i hvert fald selv foreslået, at man sætter afgiften på en plugin-hybrid med lavt CO2-udslip som en Peugeot 3008 Hybrid op med 130.000 kr. (det er ikke engang løgn).
Nu er der nyt fra Skatteministeriet. Det er Lars Boje Mathiesen fra Nye Borgerlige, der har spurgt skatteministeren, hvor store de reelle omkostninger ved bilkørsel egentlig er for samfundet. Her tænkes der på en pris på skaderne fra CO2-udledning, miljø, støj, ulykker, trængsel, slitage på vejene og lignende.
Skatteminister: Afgifter skal NED!
Morten Bødskov svarer, at registreringsafgiften bør sættes voldsomt ned, hvis den skal svare til det optimale niveau rent samfundsøkonomisk.
Faktisk bør registreringsafgiften for almindelige benzin- og dieselbiler sænkes fra et snit på 97.500 kr til bare 21.000 kr., når man gør det op over de 15 års forventede levetid.
Med andre ord bør skatteministeren kappe hele 78 pct. af registreringsafgiften, hvis han skal sætte den lige der, hvor det er samfundsøkonomisk optimalt.
Hvordan er det så regnet ud? Det har Dagbladet Børsen gravet i.
En bilist, der kører 16.000 km om året i 15 år, vil hvert år koste samfundet 8.100 kr. for benzin- og dieselbiler og 6.100 kr. for elbiler.
S-regeringen: Afgift på populær familie-Peugeot bør stige med 130.000 kr.
Hvis vi begynder med benzinbilerne og splitter registreringsafgiften på 97.500 kr. op på de 15 år, svarer det til 6.500 kr. om året. Men derudover skal bilisten betale yderligere 6.700 kr. i året i løbende afgifter. Det kan være benzin- og dieselafgifter, ejerafgift, afgift på forsikring og andre ting.
Så reelt betaler bilisten 13.200 kr om året i afgifter, men slider kun på vejene for 8.100 kr. Så bilisten betaler altså 5.100 kr for meget hvert år i afgifter i forhold til de eksterne omkostninger.
Det svarer til en ekstraregning på 76.500 kr, og trækker man det fra de 97.000, lander vi på en optimal registreringsafgift på 21.000 kr.