2.500 gange eller lige under 7 gange om dagen udskrives der en p-afgift, som for visse bilister ellers er meget at undgå.
Mange bilister har prøvet det. Og nogle sikkert flere gange. Måske endda flere gange om ugen. Når der lige pludselig ikke er flere p-pladser, og man bare skal bruge én.
Herfra bliver fristelsen til at bruge den ‘forbudte’ men ofte eneste ledige p-plads simpelthen for stor. Men det koster altså at parkere på de ofte gratis parkeringspladser til elbiler. Altså for alle andre biler.
LÆS OGSÅ: Rasende naboer sagsøger dansk racerløb – “Det larmede”
I København er der eksempelvis 1.281 gratis parkeringspladser til elbiler. Alligevel sker det 2.500 gange om året, at byens parkeringsvagter finder alt andet end elbiler på de pladser. Det skriver Gjensidige i en pressemeddelelse.
Det bliver værre endnu
Og når bilister, der ikke kører elbil, tager en elbils parkeringsplads, parkeres der ikke bare ulovligt. Det blokerer også for den grønne omstilling, mener skadedirektør Henrik Sagild.
– Når man optager en parkeringsplads til elbiler, så blokerer man samtidig for, at de kan lade deres bil op. Det kan sammenlignes med, at elbiler parkerede foran alle standere på benzintanke, så man ikke kunne fylde benzin på. Det er en afgift, der er dum at få som bilejer da den er utroligt nem at undgå, fordi reglerne er meget klare, lyder det.
Forsikringsselskabet forudser, at problemet kun bliver større fremover. Københavns kommune har nemlig beslutttet at nedlægge 4.000 af byens almindelige parkeringspladser. De skal i stedet omdannes, så det udelukkende er forbeholdt elbiler.
Dermed får alle byens andre bilister endnu mindre plads at slås om frem mod 2026, hvor den sidste af de 4.000 p-pladser vil være omdannet til elbil-plads.