Annonce:

Skoda: Elbiler er kun 200 kroner billigere at bygge

Forskellen mellem el- og benzin/dieselbiler er forsvindende lille hos Skoda. Alligevel er det fรธrste gang, at elbilen er billigere. Altsรฅ med 200 kr.

Forskellen mellem el- og benzin/dieselbiler er forsvindende lille. Men den er der. For Skoda er det nu samlet set 200 kr. billigere at bygge en Elroq end den benzindrevne Karoq.

Det skriver avisen Bild i denne uge.

Indtil nu har det ellers vรฆret sรฅdan, at det har vรฆret op til en tredjedel dyrere at bygge en elbil frem for en bil med forbrรฆndingsmotor.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Men nu er udviklingen altsรฅ vendt. Omend det er til en meget lille forskel. Til gengรฆld er der ikke meget at prale af i en Elroq. I hvert fald ikke hvis man gรฅr op i prรฆstationer.

Lige ud er TSI-motoren med 115 hestekrรฆfter stadig hurtigere end elbilen, som tilmed har 170 hestekrรฆfter.

Elroq stopper nemlig med at trรฆkke ved 160 km/t, mens Karoq fortsรฆtter til en lidt mindre ydmyg topfart pรฅ 193 km/t. Ingen af de to hastigheder er dog i nรฆrheden af at vรฆre imponerende.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Det vender pรฅ den anden side heller ikke til Elroqs fordel, nรฅr det kommer til rรฆkkevidde. Det 53 kWh store batteri klarer officielt 378 kilometers kรธrsel. Mens sรธsterbilen pรฅ benzin kรธrer op til 1.000 kilometer pรฅ en tankfuld. Det er i รธvrigt 50 liter.

Til gengรฆld overhaler elbilen benzineren, nรฅr det kommer til standardmonteret udstyr. Elroq fรธdes nemlig med bรฅde vognbaneassistent, bakkamera og en 13โ€ณ infotainmentskรฆrm. Det sidste har Karoq ogsรฅ som standard, bare i en mindre 8โ€ณ udgave.

Internt i VAG-koncernen har man da heller ikke smidt tanken om benzinbilen helt vรฆk. Hos Audi, hvor man i 2023 mรฅtte droppe kun at sรฆlge elbiler, skal en ny opfindelse hjรฆlpe kommende modeller med at fรฅ et forbrug pรฅ 135 km/l. Altsรฅ pรฅ papiret.


Til gengรฆld mener Audi, at det vil gรธre dem i stand til at bygge en benzinbil, der kan kรธre op mod 140 km/t med motoren slukket. Lรฆs mere om det her.

Pรฅ den anden side har Audi alvorlige problemer med at holde styr pรฅ sikkerheden i mรฆrkets nuvรฆrende hybridbiler.

Senest har det tyske bilmรฆrke mรฅttet tilbagekalde rene el- og pluginhybridbiler pรฅ grund af risiko for brand i batterierne. Samtidig rรฅdes ejerne af plugin-hybrider til slet ikke at lade bilerne op.

Elbilerne fra Ingolstadt har mindst lige sรฅ svรฆrt ved at imponere. I en ny test afslรธrer det tyske svar pรฅ FDM, ADAC, at elbiler allerede ved en temperatur pรฅ bare 0 grader mister uhyggeligt meget af rรฆkkevidden i batteriet.

Her er Audi e-tron GT ingen undtagelse. For selvom det gรฅr den tyske elbil bedre end mange af konkurrenterne, stรฅr det stadig slรธjt til.

I forhold til den officielle rรฆkkevidde, der udregnes efter WLTP-standarden, mister Audien over 34 procent af sin rรฆkkevidde, nรฅr turen gรฅr ad de tyske motorveje.

Annonce:

Vรฆrst stรฅr det dog til for Toyotas eneste elbil pรฅ europรฆisk jord. Bz4X taber hele 53,4 procent af sin rรฆkkevidde, nรฅr den bliver bedt om at fรธlge med ud pรฅ Autobahn.

Tak fordi du lรฆste med.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne:


Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Annonce:

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ