Annonce:

Skoda er nu et mere populært bilmærke end Audi

Mens Volkswagen både varsler fabrikslukninger og fyringer i Tyskland, stormer koncernens tjekkiske mærke Skoda frem og er nu mere populært end Audi.

Det tjekkiske bilmærke Skoda er nu mere populært end Audi på Tysklands bilmarked, som er det største i Europa.

Skoda har oplevet en markant stigning i antallet af registrerede biler, mens Audi, der også er en del af VW-koncernen, kæmper med tilbagegang.

Det har resulteret i en ændring i hierarkiet inden for koncernen: Skoda er nu den næstmest populære bilmærke efter Volkswagen, mens Audi er faldet til tredjepladsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Audis problemer afspejles tydeligt i den seneste opgørelse over ny-indregisteringer i Tyskland. Fra januar til oktober 2024 har Audi oplevet et fald på 17,9 procent sammenlignet med samme periode året før.

I resten af Europa er nedgangen mindre men stadig betydelig med 4,6 procent. Til sammenligning har Skoda haft en stigning på næsten 25 procent i Tyskland og 7,6 procent i resten af Europa. Det placerer Skoda i en stærkere position inden for koncernen. Mens Audi står over for udfordringer med at genvinde tabte markedsandele.

LÆS OGSÅ: Formel 1-legende vil sælge hele sin bilsamling

For VW som helhed har 2024 været et udfordrende år. Selvom mærker som Seat/Cupra og Porsche har haft positive resultater, er koncernens samlede overskud faldet markant.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Særligt Audis svage præstationer på Europa og Kina har trukket ned, selvom registreringerne på tværs af koncernens mærker samlet set har været svagt stigende i de samme områder.

Ser man udviklingen i et bare lidt længere perspektiv, er det tydeligt, at bilsalget stadig ikke er på niveau med tiden før coronapandemien.

Ifølge Automobilwoche sælger VW-koncernen næsten 425.000 færre biler end for fem år siden. Dette store fald viser, at selvom enkelte mærker som Skoda har haft fremgang, står bilindustrien som helhed et dårligere sted i dag.


Audi står nu i en vanskelig situation, hvor mærket skal genfinde sin position på markedet. Skodas fremgang er et eksempel på, hvordan forbrugernes præferencer i Tyskland er skiftet, hvilket også påvirker konkurrencen internt i VW-koncernen.

Officielt ligger Audi dog stadig i toppen af fødekæden hos Volkswagen-koncernen. Den interne rangorden ser ud som følger (fra bund til top): Seat, Skoda, Volkswagen, Cupra og Audi.

Kigger man på de danske salgstal er både Audi og Skoda inde i varmen. Faktisk lægger begge mærker sig i top 10, når det kommer til ny-indregisteringer. Mærket fra Ingolstadt er dog stadig det mest populære herhjemme. Skoda ligger dog lige efter.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også