Hos det tjekkiske bilmærke Skoda er man godt og grundigt sure over, at det slap ud til pressen, at 8.000 folk skal fyres.
– Vi er skuffede over de seneste historier fra medierne om potentielle nedskæringer hos Škoda Auto. Nogle af disse historier var utilstrækkeligt undersøgt eller sprang til sensationelle konklusioner.
Sådan indleder Skoda et angreb på pressen over en historie, som bilmærket faktisk selv har sendt ud.
Den 27. februar skrev bl.a. Boosted og flere internationale medier – herunder Automotive News, at Škoda skærer 20 procent af sine stillinger væk inden 2028.
Besparelserne svarer til 8.000 stillinger. Men det synes Škoda altså ikke der er noget nyt i. Tværtimod fortæller mærket nu, at ‘nedskæringerne’ også blev meldt ud for et år siden.
Men som hollandske Autovise påpeger, og som Boosted også har ledt efter, er der ingen pressemeddelelse fra mærket, der bekræfter samme nedskæringer.
I hvert fald ikke hvis man går et år tilbage i bilmærkets nyhedarkiv på det såkaldte Škoda Storyboard, hvor alle internationale historier fra koncernen bliver lagt ud.
Škoda insisterer i den nye pressemeddelelse, hvor man gør det klart, at man er skuffet over pressens dækning, igen klart, hvordan fyringerne hænger sammen.
Der er nemlig ifølge mærket slet ikke tale om fyringer. I stedet skal Škoda reduceres med 8.000 mand gennem ‘naturlig afgang’. Det vil sige tidlige pensioneringer og fratrædelsesordninger.
Autovise bemærker, at Škodas administrerende direktør Klaus Zellmer kommer med en særligt passiv-aggressiv udmelding.
– Vi kan ikke lade rygter som disse stoppe os.
– Enhver, der er i tvivl om, hvor stabil og succesfuld vores forretningsmodel er, bør kigge nærmere (på tallene, red.) lyder det fra direktøren.
Det er dog svært at se, at der skulle være tale om rygter, når nu mærket selv har bekræftet, at 20 procent af de ansatte skal væk.
Læs flere artikler efter annoncerne: