En særlig tilskudsordning har fået tyskere til at eksportere elbiler til Danmark i stor stil.
I Tyskland er der indført et særligt tilskud for elbiler. Naturligvis for at fremme den grønne omstilling. Men tyskerne har fundet ud af, at der kan scores kassen på den ordning, hvis bilen eksporteres til Danmark. Det skriver jv.dk.
Et tilskud til elbil kan løbe helt op i 11.000 euro i Tyskland. Men reglerne er udformet sådan, at en tysk elbilskøber blot skal eje bilen i et halvt år, hvorefter den gerne må sælges – også til Danmark.
Fidusen er så, at det store tilskud beholdes af ejeren. Også selvom bilen efter blot seks måneder eksporteres ud af landet til eksempelvis Danmark.
– Brugte, tyske el-biler er stærkt efterspurgte, og interessen er markant stigende, oplyser AutoBranchen Danmark til SHZ.
Der er siden januar importeret hele 2.430 brugte elbiler til Danmark. Hvoraf hovedparten kommer fra Tyskland. Derfor foreslår trafikminister Bernd Buchholz nu, at den tyske stat som minimum forlænger karensperioden for, hvornår en brugt elbil kan eksporteres fra Tyskland.
– Men det ville være endnu bedre helt at droppe ordningen. Den slags tilskud bidrager ikke nødvendigvis til, at der bliver udledt mindre CO2, siger Bernd Buchholz.
Han fortæller, at de tyske tilskud jo inddirekte går til at finansiere udbygningen af den danske flåde af elbiler. Hvilket ikke har nogen betydning for det, som var meningen med tilskuddet. Altså at forbedre den grønne omstilling i Tyskland.
Læs mere her!