Nødbremsen er ikke til meget hjælp når mørket falder på, konkluderer ny undersøgelse fra USA.
Skal en ny bil i dag typegodkendes til vejene i EU, skal den være udstyret med nødbremse. Det er bare ikke altid, at systemet virker. Det viser en ny undersøgelse det amerikanske Insurance Institute for Highway Safety – et non-profit organ som alle forsikringsselskaber i landet betaler til – står bag.
Det er især, når mørket falder på, at nødbremsen svigter. Kun fire ud af de i alt 23 biler, som blev testet, kunne om natten nødbremse lige så effektivt som i dagslys. De biler er Nissan Pathfinder, Toyota Camry, Toyota Highlander og Ford Mustang Mach-E.
Både Toyota Camry og Ford Mustang Mach-E fås i Danmark. Men faktisk var det kun Nissanen der klarede sig godt i mørke.
Systemet kan ikke ‘se’
I den modsatte ende af skalaen dumpede biler som Toyota Tacoma, Chevrolet Malibu, Honda Pilot og Nissan Altima testen med 0 point. Ingen af bilerne bremsede for mannequinerne, selvom det egentlig er nødbremsens eneste og vigtigste funktion.
Nogle af gange i løbet af testen bremsede bilerne måske kun ganske lidt, andre gange slet ikke. På den måde blev mannequinerne flere gange kørt over. I dagslys går det straks bedre, slår undersøgelsen fast.
Dog ikke perfekt. 19 ud af de 23 biler klarede sig til bedømmelser i kategorierne ‘god’ til ‘fremragende’. At nødbremsen altså ikke kan ‘se’ noget i mørke, er umiddelbart det største problem.
Læs flere artikler efter annoncerne: