En skotsk Renault Zoe-ejer så ingen anden udvej end at skrotte bilen, da et Renault-værksted vil have mere for et nyt ladestik, end bilen er værd.
En skotsk Renault Zoe-ejer er så meget i chok over et tilbud om reparation af ladestikket på bilen, at han ikke har set anden udvej end at skrotte bilen.
Renaulten blev købt brugt i 2020, og den fungerede upåklageligt lige op til en julidag i 2023. Her stoppede den med at lade helt. Den kunne stadig køre, men ingen strøm kom på batteriet.
På det autoriserede Renault-værksted, hvor bilen efterfølgende blev kørt hen, mente man godt at kunne se fejlen. Forbindelsen mellem ladestikket og selve batteriet var brændt sammen, lød forklaringen.
At genoprette forbindelsen med et nyt ladestik både kan og kunne godt lade sig gøre, lød forklaringen. Men det ville blive en dyr omgang. Prisen lød på 7.500 britiske pund.
LÆS OGSÅ: Nu tager BMW 1.000 kroner for ét stykke papir
Det skriver avisen The Guardian, som Renault-ejeren har henvendt sig til.
De 7.500 pund svarer til 65.000 danske kroner. Eller langt mere, end ejeren nogensinde kan få for den brugte elbil ved at sælge den videre. Og det endda selvom ladestikket virker.
– Vi købte en elbil af miljøhensyn og er meget kede af, at den så let er blevet ubrugelig med så stort et ressourcespild.
– Vi har også haft jævnlig kontakt med Renault. Vi har skrevet til dens administrerende direktør i Storbritannien et par gange, men får kun et opkald fra kundeservice om, at de ikke kan gøre noget, siger bilejeren ifølge avisen.
Efter The Guardian er et værksted, der specialiserer sig i reparationer af elbiler, sprunget til med et tilbud om at få bilen på vejene, for ‘mindre end det Renault skal have’.
I det hele taget er store reparationsudgifter på de nyeste biler allerede en markant udfordring. Nye tal viser, at forsikringsselskaber allerede erklærer hver femte bil for totalskadet. At lade et værksted udbedre selv mindre skader er ganske enkelt for dyrt. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!