Hvad er mere sjældent end både Veyron og Chiron? En Bugatti EB110. Og nu kan en af fabrikken prototyper biler din.
Hvis vi siger Bugatti, hvad tænker du så på? Navnet EB110 burde i hvert fald sætte noget i gang. Bilen kom nemlig før både Veyron, Chiron, Chiron Super sport 300+ og hvad mærket ellers har af specialudgaver i dag.
Men før alt det forsøgte Romano Artioli – hvis barnebarn lige har købt den sidste Lotus Elise nogensinde – at genoplive mærket i 1990’erne. Det blev til EB110. En bil der er mere sjælden end både Veyron og Chiron – der blev nemlig kun produceret 139 EB110 mellem 1991 og 1995, før mærket igen måtte dreje nøglen om.
Bilen her er den prototype, som Romano Artioli viste frem på Bologna Motor Show og andre biludstillinger rundt om i verden, før fabrikken måtte lukke. Heldigvis har de rigtige personer set kærligt efter prototypen, der selvom den er 31 år gammel stadig ligner en ny bil.
Den har – næsten – ingen kilometer på klokken
Og det selvom den har været lidt rundt siden da. Først blev den solgt til en italiener, som indregisterede bilen i støvlelandet. Her boede bilen indtil år 2000, før den blev solgt videre til Schweiz. Her stod den i 12 år, før turen gik til et museum i Monaco. Så blev den set sat til salg af en forhandler i Holland og igen i Tyskland i 2014, hvorefter den blev solgt til en samler i Chicago, USA, i 2015.
I løbet af marts skal den så under hammeren igen. Denne gang hos RM Sotheby’s i Florida. Her forventer man, at prisen løber op et sted mellem 2 og 2,5 millioner dollars. Og bilen? Ja, den 3,5-liters V12-motor med de firedobbelte turboer har ifølge speedometeret ikke kørt mere end 1.095 kilometer.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for bladre i billederne af bilen.