Volkswagen kan godt pakke prisen på 150.000 kroner for en ID.1 et sammen. For den lille elbil Firefly fra kinesiske Nio er endnu billigere.
Nios nye budgetmærke, Firefly, lancerer sin første elbil i Kina til en skarp pris. Den lille hatchback udfordrer især Volkswagen ID.1 på prisen.
Nio præsenterer nu sin nye elbil under budgetmærket Firefly. Den nye Nio Firefly sigter mod konkurrenter som VW ID.1. I hvert fald på prisen.
Prisen i Kina starter under 101.000 danske kroner.
Luksusmærket Nio, der floppede i Danmark, bevæger sig dermed ind på markedet for billigere elbiler.
Det sker med lanceringen af det nye lavprismærke Firefly EV i Kina. Mærket planlægger også en introduktion i Europa.
Bilen er allerede set under testkørsel på europæiske veje. Det indikerer, at en lancering uden for Kina om ikke andet er noget, der kommer til at ske.
Leverancerne i Kina begynder ifølge Carnewschina allerde den 29. april i år.
Den kinesiske pris blev oprindeligt sat højere. Den skulle have været omkring 126.000 danske kroner. Men prisen blev reduceret med cirka 25.000 kroner lige op til lanceringen.
Firefly bliver dermed det billigste, Nio overhovedet har på hylderne. Det er dog endnu uvist, hvad den endelige pris bliver i Europa.
Specifikationer og design for elbilen fra Firefly
Den første bil fra Firefly har endnu ikke fået et officielt modelnavn. Det er en kompakt hatchback model. Bilen måler fire meter i længden.
Akselafstanden er opgivet til 261 centimeter. Selv lægger kineserne vægt på, at bilen skal være ‘praktisk anvendeligt’. Bl.a. med mange små rum.
Der er ikke mindre end 27 små opbevaringssteder i kabinen. Det giver gode muligheder for at organisere mindre genstande.
Basismodellen udstyres med et batteri på 42 kWh. Rækkevidden er angivet til 420 kilometer. Det er målt efter den kinesiske CLTC-standard.
CLTC-standarden er kendt for at være mere optimistisk end i forvejen stærkt kritiseret europæiske WLTP-standard.
Det er sandsynligt, at Nio vil tilbyde bilen med et større batteri i Europa for at matche markedets forventninger.
Pris i Europa og Nios situation
En central funktion i bilen er muligheden for batteriskifte. Det kendes fra Nios dyrere modeller. Men den billigere elbil får samme mulighed.
Nio nåede kun at etablere en enkelt batteriskiftestation i Danmark. Nærmere bestemt i Slagelse. Det skete kort før, mærket i det store hele trak sig fra det danske marked. Den danske direktør blev i den forbindelse fyret sammen med størstedelen af de ansatte.
Selvom startprisen i Kina er lav, skal man forvente en højere pris i Europa. Omkostninger til transport, importtold og moms vil øge prisen.
En europæisk pris er endnu ikke offentliggjort.
Den nye Firefly model konkurrerer direkte med etablerede elbiler. Det gælder modeller som VW ID.3, Cupra Born og Volvo EX30. Og så selvfølgelig ID.1 når det kommer til prisen.
I det hele taget bliver prisen på både el- benzin og dieselbiler afgørende de næste par år. Et mærket som Mercedes har dog allerede sagt, at bilisterne godt kan glemme de helt billige elbiler. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk