Nissan indgår partnerskab med startup-firmaet Wayve, der vil revolutionere selvkørende teknologi med fleksibel, kamerabaseret AI-løsning.
Nissan går nu for alvor ind i kapløbet om selvkørende biler.
Den japanske bilproducent har indgået et samarbejde med den britiske AI-startup Wayve, som har specialiseret sig i selvkørende teknologi baseret på kunstig intelligens og kameraer i stedet for store kort og lidar-sensorer.
Den nye teknologi skal være en del af Nissans ProPILOT-system fra 2027, og målet er at skabe biler, der kan køre næsten som et menneske i komplekse situationer.
Det, der adskiller Wayve fra andre aktører i markedet for autonom kørsel, er den fleksible tilgang.
Hvor mange andre bygger løsninger, som kræver omfattende kortlægning og specialhardware, baserer Wayve sig på realtidsindlæring fra kameraer og eksisterende sensorer.
Wayve dropper kort og tunge sensorer
Systemet lærer bilerne at tilpasse sig nye og uforudsigelige situationer – præcis som en menneskelig bilist. Endda uden at bilproducenter som Nissan skal bruge år på at redesigne deres biler med nye sensorer.
“Vi kan samarbejde med producenter og sige: Hvilket hardware er allerede planlagt til jeres næste modeller? Så bygger vi softwaren derfra,” siger Kaity Fischer, kommerciel direktør i Wayve.
Nissan: Teknologien skal føles naturlig
Selvom Nissan endnu ikke har offentliggjort, hvilke modeller der får teknologien, har mærket allerede flere elbiler, hvor systemet kunne integreres.
Teknologien er designet til at smelte sammen med Nissans eksisterende førerassistentsystemer og skal være med til at gøre kørsel både sikrere og mere behagelig.
“Nissans og Wayves samarbejde vil gøre det muligt for fremtidige Nissan-modeller at efterligne en dygtig og forsigtig bilists vurderinger og handlinger i trafikken,” siger Shiro Nagai fra Nissan i en udtalelse.
Wayve har tidligere samarbejdet med Microsoft og modtaget 1,3 milliarder dollars i investeringer – den største AI-investering i Europa til dato.
Virksomheden støttes også af Nvidia og har testet sin teknologi på offentlige veje i både London og Californien.
Vejen til autonome Nissan-modeller
Wayves kerneidé er at bruge såkaldt “embodied AI”. Det betyder, at bilen lærer af virkelige køresituationer og simuleringer – uden at være afhængig af præcist opmålte veje.
Det gør systemet særligt velegnet til komplekse og uforudsigelige bymiljøer.
Virksomheden blev grundlagt i 2017 og har i dag kontorer i London og San Francisco. Holdet bag tæller eksperter inden for machine learning og robotteknologi.
For Nissan betyder samarbejdet en vigtig styrkelse af mærkets fremtidige elbiler og automatiserede løsninger – uden at binde sig til én teknologisk platform.
“Vores vision er at udvikle selvkørende teknologi, der ikke bare bliver en realitet i millioner af biler, men også vinder folks tillid ved at passe naturligt ind i deres hverdag,” siger Wayves medstifter og CEO Alex Kendall.
Hvad betyder det for dig som bilist?
Når teknologien ruller ud i 2027, vil den potentielt kunne give Nissan-ejere en oplevelse, der minder om ægte autonom kørsel – selv om systemet i første omgang integreres som avanceret førerassistance.
Det britiske system kombinerer fleksibilitet med lavere omkostninger, da det ikke kræver specialudstyr eller omfattende softwareintegrationer.
Det gør det mere sandsynligt, at flere bilmodeller og mærker vil kunne integrere teknologien.
Selvom ægte selvkørende biler stadig ligger nogle år ude i fremtiden, markerer samarbejdet mellem Nissan og Wayve et vigtigt skridt mod den virkelighed – og det kan meget vel være din næste Nissan, der tager føringen.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: boosted@boosted.dk