Det er ikke selve prisen på brændstoffet der snart flyver i vejret, men derimod alle afgifter rundt om det, advarer ekspert og forudser vild literpris.
En nylig aftale i EU om emissionshandelssystemet ETS2 kan få betydelige konsekvenser for benzinpriserne i hele Europa. I Sverige frygter man et uhyggeligt boom.
Selvom brændstofpriserne i øjeblikket er relativt lave – også herhjemme – forudser eksperter stigninger efter 2027, når de nye regler træder i kraft.
I september besluttede EU at indføre et nyt emissionshandelssystem, ETS2, som vil omfatte udledninger fra vejtransport og bygninger. Dette betyder, at leverandører af fossile brændstoffer fremover skal betale for deres CO2-udledning.
Ronny Svensson, ekspert i brændstofpriser, advarer om, at dette kan føre til en literpris på 35 svenske for benzin. Det svarer til 23 danske kroner.
– I stedet for en gradvis stigning i brændstofpriserne, får vi en chokstigning. Efter årsskiftet 2027 vil fossile brændsler stige med fem-seks kroner og derefter fortsætte opad, siger Ronny Svensson.
LÆS OGSÅ: Har Haas fortrudt? Kommer med ny Kevin Magnussen-melding
Den svenske regering har nedsat en undersøgelse for at vurdere, hvordan reduktionspligten skal udformes i fremtiden. Miljøminister Romina Pourmokhtari erkender, at Sveriges udledninger forventes at stige i 2024, og at der er behov for yderligere tiltag for at nå klimamålene.
– Der skal flere løsninger og nye forslag til for at sikre, at vi når vores klimamål,” udtaler Romina Pourmokhtari til Dagens Nyheter.
Svensson er dog kritisk over for regeringens tilgang og mener, at fokus på reduktionspligten er en afledningsmanøvre. Han påpeger, at EU’s emissionshandelssystem allerede er besluttet, og at det vil have en direkte indflydelse på benzinpriserne.
– Alle os, der er i branchen, forstår, hvad der vil ske. Når vi begynder at betale for emissionsrettighederne, påvirker det direkte prisen ved pumpen. Det er ikke noget, der skal undersøges, det er allerede besluttet, siger Ronny Svensson.
Eksperten forudser, at prisstigningerne vil få konsekvenser for både forbrugere og brugtmarkedet for biler med fossile motorer. Regeringen og Sverigedemokraterna har udtrykt bekymring for forbrugernes økonomi. Men Svensson mener, at det allerede nu er tydeligt, at der er betydelige prisstigninger i vente.
Samtidig står det ikke meget bedre til blandt elbiler. Den afgiftsfritagelse som lige nu gavner de fleste elbiler i Danmark, skal senest udløbe i 2035. Desuden stopper den afgiftsrefusion på strøm, som elbilejerne med hjemmelader får lige nu, allerede i 2030.
Hvad værre er, rasler priserne på brugte elbiler ned med lynets hast i øjeblikket. Eksempelvis taber en ellers helt ny Volvo EX30 hele 40 kr. for hver eneste kilometer. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!