57.000 ældre dieselbiler blev søndag i sidste uge forbudt i fem danske byer. Uden om dem tøver flere politikere dog med at indføre miljøzoner.
57.000 ældre dieselbiler kører rundt på de danske veje uden et partikelfilter. Det har siden i søndags betydet, at de biler ikke må befinde sig i København, Aarhus, Odense, Aalborg og på Frederiksberg.
Men er de øvrige byer i Danmark overhovedet store nok til, at miljøzoner er relevant? Det er et spørgsmål der nu får politikerne i Næstved til at tøve med et lignende tiltag.
I hvert fald er der i byrådet stor uenighed om indførslen af miljøzoner. Over for TV2 Øst afviser Venstre i Næstved eksempelvis at indføre miljøzoner.
Det skriver TV2 Øst.
LÆS OGSÅ: Nyt forbud rammer bilister: 599 har allerede fået store bøder
Omvendt synes Enhedslisten, at miljøzoner er en god idé. Også i Næsteved. Partiets byrådsmedlem Tommy Lindegaard kalder miljøzoner ‘en nødvendighed der skal indføres i en fart’.
I byer, hvor der allerede er miljøzoner, mærker visse bilister allerede nu, at de er uønskede elementer. Eksempelvis fortæller Andreas R., der bor i Aalborg, til DR, at hans Kia Cee’d er ramt usædvanligt hårdt af de nye strengere krav. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: