SKYLINEVETERANEN SØREN
Det er ikke fordi, Søren var dårligt kørende før. Hans tidligere Nissan R32´er stod stramt, men efter en tur til DHB for tre år siden voksede appetitten på mere. Han kontaktede Thomas fra den danske virksomhed JPD Japan, og sammen fandt de en passende kandidat i England hos Harlow Jap Autos.
De havde tilfældigvis lige en Skyline til at stå, som var proppet med NISMO/TOMEI-tuning og med Z-tune-kit. Her røg Sørens puls lige så hurtigt op, som hans banksaldo faldt. Med en ombygning for 500.000 danske kroner tør vi slet ikke spørge til totalprisen, men ægte kærlighed kan ikke omregnes i kontanter.
Prisen taget i betragtning kunne det slet ikke betale sig at starte på en lignende ombygning i Danmark – så de trykkede ’put i kurv’, og den blev skippet afsted til DK.
PÅ RULLEFELTET
Den imponerende rullefelts-udskrift fra den engelske tuner, som havde bygget bilen til en tidligere kunde – RK Tuning – viste dengang 650 hk. I 30 år har Essex-firmaet ikke lavet andet end at optimere på, hvad der i forvejen anses for at være ret hurtige slæder.
De bygger både time attack og dragbiler, så inden Søren fik bilen, havde de kræset for både top og bund. Samtlige vigtige motorkomponenter er udskiftet med ekstremt holdbare dele.
De fine tal var dog opnået ved at køre den ind uden mapsensor, og selvom 600+ hk er dejligt at have, så er det mere vigtigt med en motor, der ikke skyder plejlstænger.
Så hvad stiller man op med sin overpotente ønskebil, når den er landet på værkstedet på Als? Man åbner carbonhjelmen, afmonterer de to Garret 2860-turbiner og monterer en enkelt T04Z HKS-lader.
DEN MINDRE LADER
Hvorfor downsize i en verden, hvor alle vil have større og mere? Sørens behov og tidligere erfaringer taget i betragtning gjorde, at én holdbar turbo ville være mere egnet til danske gadeforhold og stabil trækkraft.
Der var dog lidt skår i glæden, for det var som om, ydelsen holdt inde et sted omkring 4.500 omdrejninger. Sørens pande duggede kraftigt, men den kyndige sønderjyde fandt selvfølgelig løsningen, som viste sig at være en ’transportsikker’ spærring i styreboksen.
Selvom effekten blev droslet ned, var der alligevel masser af hestekræfter i folden, da KK Autoteknik rullede den nye turbo ind. 470 hk og 500 Nm fungerer helt optimalt med 1,2 bars tryk, og bilen er kørevenlig til hverdag uden at døje med turbolag og overboost.