Verdens fjerdestørste bilkoncern Stellantis afviser nu forlydender om, at man er på vej ind i et samarbejde med Renault og BMW.
Der ligger ikke nogen fusionering mellem BMW, Stellantis og Renault på noget chefkontor. Og der ligger i hvert fald slet ikke en kontrakt på det.
Det afviser Stellantis’ øverste ledelse nu. Det samme gør den administrerende direktør hos Renault, Luca de Meo.
Det skriver Reuters.
Men fordi de tre koncerner lige nu står klart svagere end tidligere, lever rygtet om et potentielt samarbejde stadig. De forskellige direktører mødes da formentlig også, når der senere på måneden er Paris Motor Show.
Stellantis’ administrerende direktør Carlos Tavares’ kontrakt udløber i 2026, så virksomheden leder efter en efterfølger.
LÆS OGSÅ: Formel 1-hold bekræfter – trækker sig fra sporten
Rygterne går på, at Luca de Meo, den nuværende administrerende direktør for Renault, vil påtage sig opgaven.
De Meo er ikke kun administrerende direktør for Renault; han er også formand for sammenslutningen af visse europæiske bilproducenter, ACEA. Et organ som blandt andre Stellantis dog har forladt.
Og ifølge de Meo er et bredere samarbejde på tværs af de europæiske bilmærker vigtigt. Stordriftsfordele vil kunne give europæisk bilindustri mulighed for at slå igen mod den kinesiske konkurrence.
EU forsøger desuden at skærme unionens bilindustri ved at pålægge alle biler, som enten ejes af kinesiske firmaer eller bygges i Kina, med en ny straftold. Alt sammen fordi EU mener at kunne bevise, at det kommunistiske diktatur støtter Kinas bilindustri med penge fra statskassen.
Det er da også bevist flere gange, at flere kinesiske bilmærker sælger deres biler op til 170 procent dyrere i Europa end hjemme i Kina.
Ikke kun Stellantis’ Tavares og Renaults De Meo forventes at deltage under udstillingen, men også BMW’s direktør Olivier Zipse vil formentlig vise sig. Det vides ikke, hvad et samarbejde mellem de tre koncerner vil kunne indebære.
Eller om europæiske konkurrencemyndigheder og lovgivning vil kaste en kæbe i hjulet på det, de benægter. Men når mærkerne i det mindste til en form for enighed, vil det kunne skabe den største bilkoncern i industrien nogensinde. Hele tyve mærker vil i så fald være ejet af de samme folk.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!