Mens alle kommuner i Danmark har fået lov til at indføre nulemissionszoner fra nytår, tvinges bystyret i Sveriges hovedstad Stockholm nu til at opgive deres.
Sveriges hovedstad Stockholm havde planer om at indføre en nulemissionszone fra nytår, hvor benzin- og dieselbiler ville blive forbudt.
Disse planer er nu sat på pause af Transportstyrelsen i Sverige med et klart nej. Fremtiden for forbuddet mod benzin- og dieselbiler i Stockholm er derfor usikker.
I slutningen af november stoppede länsstyrelsen den nye miljøzone i Stockholm by, hvor ingen biler med forbrændingsmotor måtte køre. Nu har Transportstyrelsen undersøgt og afvist Stockholms Kommunes klage, hvilket yderligere forsinker implementeringen af zonen.
– Det betyder, at kommunens miljøzonebeslutning først gælder, når sagen er endeligt afgjort af Länsstyrelsen, siger Magnus Sjönnebring, der er efterforsker i Transportstyrelsen.
Det er dermed udelukket, at zonen kan træde i kraft den 31. december som planlagt. Transportstyrelsens afgørelse rejser tvivl om den juridiske korrekthed af Stockholms Kommunes beslutning.
– Nu er det en kendsgerning, at den rød-grønne indførelse af miljøzoneklasse tre er stoppet foreløbig. Transportstyrelsens udmelding er en sejr for fornuften.
– Nu kræver jeg underretning om, at arbejdet med at udvide denne zone er indstillet,” siger Dennis Wedin (M), oppositionsrådmand.
Moderaterne er tilfredse med, at zonen er stoppet, men den endelige beslutning er endnu ikke truffet.
– Beslutningen om hurtigt og skødesløst at indføre verdens hårdeste miljøzone i byen er skadelig, det ville ramme trafiksituationen og det lokale erhvervsliv hårdt.
– Nu er det på tide, at Socialdemokratiet melder sig frem i spørgsmålet. Lyt til kritikken, vend denne beslutning om, og lad være med at behandle trafikproblemer som et ideologisk legehus,” siger byrådsmedlemmet Dennis Wedin (M).
Sagen om nulemissionszonen i Stockholm fortsætter dermed, og det er uvist, hvornår eller om den træder i kraft. Herhjemme har alle landets 98 kommuner fået lov til at indføre nulemissionszoner. Langt de fleste af dem siger i en rundspørge dog nej tak.