I løbet af årets første tre måneder har de danske bilforhandlere ikke kunne få nok biler hjem. Antallet af nyindregisterede biler skraber derfor bunden.
Først var det coronakrisen, der gjorde det svært at skaffe mikrochips nok. Nu har krigen i Ukraine suppleret den hovedpine. Mange bilproducenter får netop ledningsnet, som er altafgørende i nye biler, fra fabrikker i Ukraine. Fabrikker som ligger stille.
Og det kan mærkes på nybilssalget. Også i Danmark hvor der i løbet af årets første tre måneder blev indregisteret bare 33.170 nye biler herhjemme. Et fald på 28,5 procent i forhold til samme periode sidste år.
LÆS OGSÅ: Bilist får 10.000 kr. i bøde fordi cyklist væltede af sig selv
Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik. Dermed har der ikke været et lavere bilsalg i Danmark i årets første kvartal siden begyndelsen af finanskrisen i 2009. Det forklarer direktør i Bilbranchen i Dansk Industri (DI), Thomas Møller Sørensen, til Ekstra Bladet.
Det varer ved
Og direktøren ser ikke ligefrem nogle tegn på bedring. Faktisk, mener han, vil det se sådan ud resten af året. Danskerne kan selvfølgelig stadig købe nye biler. Men de risikerer at skulle vente meget længe på at få dem leveret.
For bare et par dage siden kunne Boosted fortælle, hvordan ventetiden på nye biler er eksploderet. Det betyder, at danske kunder – som måske allerede har vente 8 til 9 måneder på deres biler – godt kan regne med at skulle vente 8 til 9 måneder mere på deres nye biler.