Selvom Donald Trump nu igen er USA’s præsident, har han ikke tænkt sig at rokke ved forgængerens forbud mod kinesiske biler. Det kan blive alvorligt for Volvo.
Storbanken SEB advarer om, at den svenske bilproducent Volvo Cars risikerer at blive forbudt i USA. Årsagen er nye regler, der specifikt rammer virksomheder med kinesiske forbindelser.
Volvo, der er ejet af kinesiske Geely Holding, har en betydelig del af sin udvikling i Kina, hvilket potentielt kan udløse et salgsforbud.
SEB vurderer, at et sådant forbud ville have ødelæggende konsekvenser for Volvo Cars. USA er et af Volvos vigtigste markeder, og sidste år solgte virksomheden omkring 125.000 biler i landet. Det svarer til 16 procent af Volvos samlede salg.
Det skriver svenske Dagens Industri.
Selvom Volvo har en fabrik i South Carolina, forventes det ikke at være nok til at beskytte virksomheden mod de nye regler. Reglerne, der blev færdiggjort under Biden-administrationen, træder i kraft den 17. marts.
Formålet med reglerne er at indføre strengere krav til forsyningskæder og internetforbundne køretøjer. Fokus er især rettet mod virksomheder med tilknytning til Kina.
SEB påpeger, at den nye regel skaber stor usikkerhed for Volvo Cars, og at virksomhedens fremtid på det amerikanske marked er uvis. Banken understreger, at der fortsat er en høj risiko forbundet med Volvo, på trods af den lave værdiansættelse af aktien.
For nylig nedjusterede SEB sin vurdering af Volvos aktie, hvilket medførte et mindre fald i aktiekursen.
SEB forventer, at 2025 bliver et afgørende år for Volvo Cars. Banken forudser en mindre stigning i salget og et stabilt overskud, men fremhæver samtidig usikkerheden omkring pengestrømme og fremtidige investeringer.
Ifølge oplysninger, som Dansk Industri (DI) har fået adgang til, arbejder Volvo Cars på at finde løsninger, der kan forhindre et salgsforbud. Virksomheden undersøger mulighederne for at erstatte kinesisk teknologi i sine internetforbundne biler, inden reglerne træder i kraft for modelår 2027.
Det er dog endnu uvist, om Volvos bestræbelser vil være tilstrækkelige til at sikre virksomhedens fortsatte tilstedeværelse på det amerikanske marked.
Det er ikke første gang, at SEB sender rystelser gennem Geely-koncernen. Tilbage i januar 2024 vurderede selvsamme bank, at Polestar er 0 kroner værd.