Især én gruppe bilister står for skud, når de reglerne strammes med effekt fra søndag 1. oktober.
Bor du i København, Aarhus, Odense, Aalborg eller på Frederiksberg, skal du måske notere dig søndag 1. oktober særligt nøje. De fem byer rummer nemlig Danmarks hidtil eneste miljøzoner, og fra den søndag skærpes kravene til trafikken i disse zoner yderligere.
Noget, der særligt kommer til at gå ud over ejere af ældre dieselbiler. Fra søndag 1. oktober må dieselbiler, der ikke er udstyret med partikelfilter, nemlig ikke køre ind i miljøzonerne. Gør man det alligevel, vanker der heftige bøder.
For personbiler drejer det sig om 1.500 kr. Mens ikke-godkendte lastbiler og busser skal aflevere 12.500 kr., hvis grænsen til en miljøzone krydses efter 1. oktober.
Er du i tvivl, om hvorvidt din bil lever op til de nye, skrappere miljøzoneregler, siger en huskeregel, at biler – som lever op til emissionsnormen Euro 5 – går an. Euro 5-dieselbiler er nemlig udstyret med partikelfilter. Det er typisk dieselbiler, der er ældre end årgang 2010, der vil blive ramt af det nye forbud.
Staten giver en (lille) hånd
Om din bil har partikelfilter, vil du dog altid kunne se i motorregisteret (DMR). Det er også her, et eventuelt eftermonteret partikelfilter skal registreres af en synsmand.
For det kan sagtens være, at din endnu ældre dieselbil må køre ind i miljøzonerne efter 1. oktober 2023. Det kræver ‘bare’ et partikelfilter. Sådan et er dog dyrt at få eftermonteret. Af samme grund er der dog en lille håndsrækning fra staten.
For at få statsligt tilskud til et partikelfilter, er der dog en række krav, du skal opfylde. Blandt andet må du ikke tjene mere end 300.000 kr. om året. På Miljøministeriets side om miljøzonerne kan du læse mere om mulighederne for tilskud.