I slutningen af april sagde nordmændene, at strøm til elbiler er lige så dyrt som diesel. Nu siger tyskerne, at strøm er dyrere end benzin.
Strømmen er ikke nødvendigvis billig.
Hvis den skal komme fra en offentligt tilgængelig lynlader, får elbil-ejerne ofte lov til at betale i dyre domme for den.
Det konkluderer den tyske el-udbyder Lichtblick i en ny, årlig rapport.
Elbil-ejerne skal altså ikke regne med, at deres økonomi er fredet, blot fordi EU i stigende grad lægger flere afgifter på fossile brændstoffer og i 2035 helt vil forbyde nye benzin- og dieselbiler.
Ifølge Lichtblicks tal koster normal AC-opladning på en 22 kW-ladestander i det offentlige rum nu op til 4,10 kroner pr. kilowatt-time.
LÆS OGSÅ: Sådan er danske bilister stillet, hvis Fisker går konkurs
Det er halvanden krone mere pr. kilowatt, end hvad strømmen i en hjemmelader koster. Eller en forskel på 56 procent. Endnu vildere bliver det, hvis man vælger en hurtiglader.
Den såkaldte DC-lader gør opladningen 87 procent dyrere i forhold til en opladning hjemmefra. I en gennemsnitlig mellemstor elbil med et strømforbrug på 22 kWh koster det nu 13,11 euro svarende til 97,5 kroner at køre 100 kilometer på strøm.
I en benzinbil med et forbrug på 16,6 kilometer pr. liter koster den samme distance 10,38 euro – eller 77,40 kroner – i brændstof.
Hvis man ser på det samlede regnestykke – altså det der tager højde for vedligeholdelsesomkostninger, afgifter og forsikringer – vinder elbilen dog stadig.
Ifølge Auto Bild er Volkswagen Golf 7 med forbrændingsmotor (den fås også som elbil, red.) dobbelt så dyr at holde kørende totalt set som en Volkswagen ID.3.
Noget andet er afskrivningen. For den gør ondt på elbiler. Nye tal viser, at elbiler aldrig har været mindre værd som brugte, end det er tilfældet lige nu. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!