Et hold japanske studerende bygger på noget rimelig sejt
Platform-samarbejdet mellem BMW og Toyota betyder, at BMW Z4 kun kommer som roadster, og Toyota Supra Mk.V kun fås som coupé.
Men i Japan bygger et hold studernede fra Nihon Automobile College deres helt egen Supra. Og de gør det på basis af en Lexus SC430 Cabriolet. Men ikke med cabrioletens teknik – den 4.3-liters V8.
I stedet er man gået tilbage til noget, både den første generation Lexus SC og den forrige Supra havde mellem forhjulene – nemlig den treliters rækkesekser fra Toyota med tilnavnet 2JZ.
Det med at lade studernede bygge biler er ikke noget nyt fænomen. Volkswagen lader eksempelvis hvert år deres praktikanter bygge biler til verdens største VAG-træf som en del af deres uddannelse.
LÆS OGSÅ: Endnu et benzinselskab fylder højoktan i standerne
Tilbage til de japanske studernes projekt. Hvis der ikke er rodet med 2JZ-motoren, yder den beskedne 280 hestekræfter. Men det skal der heldigvis ikke ret meget til for at lave om på.
Hvad de studerende helt præcist har tænkt sig, melder historien ikke noget om. Men se lige de saksedøre, 20″ hjul og bodykittet
Japan er i øvrigt det land hvor Supra’en – altså coupéen – fås med andet end BMW-motor. Første mulighed er en firecylindret maskine med turbotryk og 197 hestekræfter, lidt vildere bliver det med samme motor, som også kan leveres med 257 hestekræfter – før topmodellen har den velkendte rækkesekser fra BMW.
En motor Toyota selv siger yder 340, men flere uafhængige test viser, at der er meget mere power i maskinen.
Har du i øvrigt lagt mærke til den orange lak på de studerenes Supra? Ja, det er en hils til den Targa-top Supra Mk.IV, Paul Walker alias Brian O Conner sad bag rattet af i The Fast and the Furious.