Subaru kalder BRZ’eren helt ny – hvilket er noget af en tilsnigelse. Platformen er nemlig den samme.
Når Subaru skriver, at ‘her er den helt nye BRZ’, løftede vi på Boosted-redaktionen mere end et øjenbryn. For ny er den altså ikke. I hvert fald ikke helt ny. Egentlig er der mere tale om et stort facelift.
Platformen er nemlig den samme, som den nu undgåede model blev bygget på. Det afslører bilens taglinje især. Men den ser anderledes ud, den nye BRZ. Forlygter og forkofangeren er ny. Og er det bare os, eller er der lidt Dodge Viper over den?
LÆS OGSÅ: Mansorys Audi RS Q8 har 780 hestekræfter
Bevæger vi os bag om, synes vi, det ligner, at nogle designere har ladet sig heftigt inspirere af Chevrolets måde at skrue den nyere Camaro sammen på.
Større, bedre – mere power!
Uanset hvad bilen ligner og ikke ligner, så er den største nyhed det, der ligger under hjelmen. Eller rettere hvad der ikke gør.
For mange havde regnet med, at Subaru ville gå over til turboladning. Men japanerne har valgt at fortsætte med den velkendte suge-bokser. Den er dog vokset fra to til 2,4 liter.
Det betyder, at ydelsen går fra 200 hypper til 240 af slagsen kombineret med 250 Nm ved 3.700 omdrejninger i minuttet. Motoren snupper 7.000 omdrejninger, før den går i det tælleren går i det røde felt.
Alle hypper sendes stadig direkte til de bagerste hjul. Enten via en sekstrins manuel gearkasse eller en autogear-løsning. Spærredifferentialet følger med uanset hvad.
Hva’ med søsterbilen?
Hvis du synes, de 18″ aluhjul ser bekendt ud, er det ikke synsbedrag. Dem har Subaru nemlig lånt fra Toyota Yaris GR. Og apropos Toyota så lader søsterbilen til BRZ’eren vente på sig. Den næste GT86 afsløres formentlig først for offentligheden i 2021. Den skifter i øvrigt navn til GR86.
Kommer ikke til Danmark
De første kunder vil få deres BRZ’ere leveret i løbet af næste år. Men der er ikke danskere i blandt dem. Faktisk kommer den slet ikke til Europa.
I en mail til Boosted-redaktionen bekræfter Subarus nordiske slagsdirektør Niels Thaning, at BRZ kører uden om Danmark. Bilen er en ‘US’ og JDM-only’-sag, skriver salgsdirektøren
– Det er derfor, BRZ har fået den større motor, lyder det fra Niels Thaning.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen.