Subaru er ikke klar til at stå på egne ben, når det kommer til elbiler. Derfor forsætter bilmærket et ellers kriseret samarbejde med Toyota.
Søsterbilerne Subaru Solterra og Toyota Bz4X fik ikke verdens bedste start på livet.
Faktisk er kritikken, siden det kom frem, at hjulene kunne falde af bilerne, kun væltet ned over japanernes hidtil eneste forsøg på elbiler.
En norsk test har bl.a. afsløret, at Toyota slet ikke kan leve op til den lovede rækkevidde. Og flere ejere – også dem med danske nummerplader – bekræfter testens resultat.
Lynlade er bilen også ekstremt dårlig til, siger flere danske ejere.
LÆS OGSÅ: Fiats elbiler sælger så dårligt at de bygges om til hybrider
Tidligere har den danske importør udtrykt ‘overraskelse’ over, hvad en række medier allerede i 2021 kom frem til. Nemlig at bZ4X har elendig rækkevidde.
Dengang lød det, at ‘Toyota var ærgerlige over, at mediernes målinger afveg ‘så voldsomt fra de officielle målinger’.
Alligevel fortsætter Toyota og Subaru det parløb, man har gang i, når det kommer til elbiler. Allerede i 2026 skal det kaste mindst elektriske crossover-modeller af sig.
Det skriver Automotive News.
Når Subaru ikke kaster sig ud i at bygge elbiler på egen hånd, men fastholder et samarbejde med Toyota, hænger det sammen med flere ting. Blandt andet den økonomiske byrde og den usikkerhed elbiler generelt er forbundet med.
– På nuværende tidspunkt er det ret svært at forudsige, i hvilken retning tingene bevæger sig, når det kommer til elbiler.
– Det er forbundet med en stor risiko for os, hvis vi skulle betræde markedet alene. Vi har talt med Toyota og er i den forbindelse blevet enige om, at det er bedre at reducere risiciene med et joint venture, siger Subarus administrerende direktør Atsushi Osaki til mediet.
På den anden side er det slet ikke sikkert, bilmærkerne har en deadline i 2035. I hvert fald ikke når det kommer til spørgsmålet, om hvorvidt diesel- og benzinbilerne skal smides ud.
Det tidligere medlem af BMW’s bestyrelse Pieter Nota mener, at den tanke er direkte naiv. Faktisk forventer han, at et nyt Europa-parlament vil komme på andre tanker.
– En ny EU-kommission vil, formoder jeg i hvert fald, tage stilling til en udsættelse eller justering af forbuddet senest 2026. Det er bare uundgåeligt, tror jeg, lyder det fra Nota.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!