Annonce:

Succesrigt bilmærke flopper fælt i Danmark

For Fiat i Danmark er det kun gået en vej siden storhedstiden i 90’erne. Men ude i den store verden ser det anderledes postivt ud for Stellantis topbrand.

Herhjemme solgte Fiat i løbet af hele 2024 bare 876 biler. Det er færre biler end mærker så nye som Xpeng, Polestar og BYD. Men uden for Danmark er der intet andet Stellantis-mærke der sælger bedre end netop Fiat.

Noget der står i skarp kontrast til den danske situation, hvor Fiat halter bagefter andre Stellantis-mærker som Citroën, Opel og Peugeot

Men ude i verden er billedet altså et helt andet. I fire år i træk har Fiat været Stellantis’ største mærke med et salg på 1,2 millioner biler i 2024. Langt størstedelen af salget finder sted uden for Europa, primært i Brasilien, Tyrkiet og Algeriet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I Brasilien har Fiat en markedsandel på 21 procent, og den kompakte pick-up Strada tegner sig for en betydelig del af salget.

Det oplyser Stellantis-koncernen selv i en pressemeddelelse.

Selvom Fiat er størst, oplever mærket også faldende salgstal. I 2023 solgte Fiat 1,35 millioner biler på verdensplan, et fald på ca. 11 procent i forhold til året før. Den faldende efterspørgsel har medført midlertidige lukninger af produktionslinjen for Fiat 500e.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Stellantis har endnu ikke offentliggjort de præcise salgstal for Opel og Peugeot for 2024, men Fiat fastholder sin førerposition. Til sammenligning solgte Citroën omkring 670.000 biler i 2024. I 2023 solgte Opel og Peugeot henholdsvis 670.000 og 1,1 millioner biler.

Fiats succes i Sydamerika og andre markeder uden for Europa understreger mærkets globale rækkevidde. Mens Fiat kæmper for at opnå samme succes i Danmark, forbliver mærket en central del af Stellantis-koncernen og en vigtig spiller på den internationale bilscene.

Nogle steder har Fiat dog også problemer. Eksempelvis sælger den elektriske udgave af Fiat 500 så dårligt, at samlebåndene er sat på pause flere gange. Italianerne forsøger at redde noget af æren med gratis leasingaftaler i USA og en ny hybridudgave af samme bil.


Stellantis’ nu tidligere direktør, Carlos Tavares, der blev fyret i december sidste år, talte åbent om at lukke flere af koncernens i alt 14 bilmærker.

Det faldt dog ikke i god jord hos resten af koncernen. Og flere af mærkerne følte sig så trådt på, at der blev sendt pressemeddelelser ud. I dem modsagde mærkerne den øverste direktør. Der skulle absolut ikke lukkes bilmærker. Hverken nu eller fremover.

Tavares måtte da også trække sin udtalelser i land efterfølgende. Men det var altså ikke nok til at holde på bestyrelsens tillid. Og i begyndelsen af december gik Tavares officelt selv. Uofficielt blev han fyret på grå papir. Læs mere om det her.

Herhjemme venter Fiat-importøren Wismo Group til efter sommerferien med at tage den nye elbil Grande Panda til landet. Den europæiske pris generelt lyder dog på lige under 25.000 euro eller 186.000 kroner.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Annonce:

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Flere populære artikler

Læs også