Når motoren har nærmest uanede kræfter, skal der ikke gå meget skævt, før det siger knas et sted. I videoen her er TurboDK’s berygtede Supra er ved at tage livet af sig selv – og af manden bag rattet.
Du har måske set den sorte Toyota Supra med TurboDK-stickers køre rigtig stærkt til eksempelvis DHB. Bilen har en 7MGTE-motor, som Supra MKIII er født med. Den her version har så bare fået 1.350 hk plus lattergaskit. Altså en rendyrket dragster.
Da bilen er på rullefelt, sker der en menneskelig fejl, og derfor går det helt galt. Her fortæller Per fra TurboDK om oplevelsen.
“I filmen er vi ved at mappe bilen ind og kører ca. 1,5 bars ladetryk og omkring 1.050 hk. Men det er ikke det, der gør, at gearkassen går i stykker – det er faktisk en menneskelig fejl. Der er byttet fra en Promod Powerglide til en specialbygget TH400. Gearene ligger forskelligt – det vil sige, hvor vi normalt efter et træk lægger den i neutral, så går vi her fra 3. ned i 2. gear efter et træk. Det gør, at koblingsplade-holderen detonerer. På billedet af gearkassen er koblingspladerne der stadig.”
“Da den eksploderede, røg der fragmenter ind gennem bilen, og et stort stykke huggede bremsepedalen midtover! Man kan også se på videoen, at manden famler efter at finde bremsepedalen med foden, men den er der ikke. Derfor er det vigtigt, at folk bruger carbontæppe eller springkåbe over converteren eller svinghjulet. Men man skal tænke sig om.”
“Der var fragmenter, som røg op gennem torpedopladen og op i loftet og bankede lysrørene ned. Dem kan man også se på filmen, der er filmet udefra”, slutter Per fra TurboDK.
Læs meget mere om tuning til din racerbil eller hverdagsbil hos TurboDK HER!
Desuden kan du opleve den gale Supra for sidste gang i TurboDK’s hænder til DHB 2020, da det så er 10 år siden, at de vandt DHB med bilen. Derefter sættes den til salg, og interesserede købere kan kigge forbi pitten og se nærmere på den legendariske bil.
Klik på videoen herunder:
Sådan her ser bilen ud, når den kører på banen: