Suzukis første elbil, der også bliver til en Toyota, hedder eVitara, kommer til Danmark i løbet af sommeren 2025, mener importøren.
Der er endnu hverken udstyrslister eller danske priser at forholde sig til. Men importøren vil alligevel gerne sige, at Suzuki eVitara kommer til Danmark i sommeren 2025.
Det fremgår af en pressemeddelelse.
Helt konkret skriver importøren, at produktionen begynder i foråret 2025, og at man forventer at have de første biler i Danmark til sommer.
Topmodellen får en ekstra elmotor på bagakslen. Det betyder, at Suzuki eVitera leverer op til 184 hestekræfter med firehjulstræk. Men at forhjulstræk også bliver en mulighed med enten 144 eller 174 hestekræfter.
Med en længde på 4,3 meter er Suzukis første elbil 9 centimeter længere end Vitara med benzinmotor, mens akselafstanden med sine 2,7 meter er hele 20 centimeter længere. Ifølge importøren giver det ‘rigtig god plads både på for- og bagsæderne’.
Uanset modelvariant tager importøren kun modeller med varmepumpe til landet. Det skulle – i hvert fald i teorien – hjælpe på rækkevidden. Særligt i de koldere måneder af året.
Batteriet er på enten 49 eller 61 kWh. Og man må formode, at det er samme teknik, som Toyota har tænkt sig at gøre brug af. Japanernes næste elbil i rækken skal nemlig bygges på præcis den samme teknik som eVitera.
Rækkevidden i Suzuki eVitara er endnu ukendt. Men den danske importør forventer, at den officelle WLTP-opgørelse lægger sig et sted mellem 300 og 400 kilometer.
Den nye elbil er da også ligefrem en nødvendighed for Suzuki. Japanerne skal nemlig til at betale Volvo for at undgå en række bøder. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!