Ifølge læserne af et svensk bilblad er Volvo langt fra at være så svensk, som mærket engang var.
Det er ikke så meget at rafle om. I hvert fald ikke på papiret. Volvo er langt mere klassisk end svensk. Faktisk har Volvo Personvagnar meget lidt – andet end logo, en fabrik og de historiske rødder – at gøre med Sverige.
Hele 82 procent af mærket er i dag ejet af kinesiske Geely. Og spørger man svenskerne, som bilbladet Auto Motor Sport har gjort, er der ingen tvivl. Bare 11 procent af de 1.100 læsere, som i april 202 blev spurgt, mener, at Volvo har noget med Sverige at gøre. Det skriver Dagbladet.no.
LÆS OGSÅ: Stor Volvo beslaglagt – bag rattet sad 16-årig vanvidsbilist med fusket kørekort
45 procent mener, at Volvo helt og holdet er et kinesisk foretagende, mens de sidste 44 procent siger, at Volvo i dag er en kinesisk-svensk hybridløsning. Omvendt tror Volvo selv – i hvert fald hvis man spørger den norske Volvo Cars-importør – på, at mange stadig opfatter Volvo som noget svensk.
Det selvom Volvo ikke har været på svenske hænder siden januar 1999.
– Det hænger sammen med Volvos brand, historie, traditioner, og det at mærkets strukturelt stadig er meget inspireret af den svenske og skandinaviske måde at gøre tingene på, siger Volvo Cars’ pressetalsmand i Norge Erik Trosby til Dagbladet.