Svenske forskere hævder at have løst elbilens største udfordring – nemlig rækkevidden. Hemmeligheden er, siger forskerne, en ny type elektrode fremstillet ved hjælp af 3D-skabte røntgenstråler.
Svenske forskere hævder at have løst elbilens største udfordring – nemlig rækkevidden. Hemmeligheden er en ny type elektrode.
Elektroden er opfundet på det tekniske universitet i Göteborg. I stedet for elektroder af grafit har forskerne brugt lithiummetalelektroder. Det muliggør en lavere vægt samtidig med en meget højere energitæthed i selve batteripakken.
Lithiummetalelektroder er brugt før uden den store succes. Det skyldes ganske enkelt, at metallet i elektroden reagerer med sine omgivelser og på den måde forgår.
Men altså ikke længere. Forskerne i det svenske har kigget ind i batteripakken ved hjælp af 3D-skabte røntgenstråler. Ved at lægge elektroden inde i batteriet kan man undgå, at den reagerer med alt andet udenom.
LÆS OGSÅ: 2 ud af 3 bilforhandlere nægter at tage elbiler i bytte
– Vi arbejder i et meget inert (lukket, red.) miljø.
– Men selv der finder metallet noget at reagere med, og der dannes et overfladelag, der påvirker, hvordan metallet opfører sig i batteriet, forklarer Josef Rizell, der er ph.d.-studerende ved universitetets fysisk institut og forfatter til forskerartiklen bag forsøget, i en udtalelse.
Spørgsmålet er så, hvad opdagelsen skal bruges til. De svenske forskere mener dog, at de har lagt grundstenene, som nogle andre kan bygge videre på.
– Vi har lagt fundamentet til fremtidige opdagelser inden for bæredygtig udvikling. Batterier er allerede en afgørende del af udviklingen, og deres afgørende betydning vil kun blive større i fremtiden, lyder det fra svenskerne.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her