De svenske konkurrencemyndigheder mener, at der er noget lusket ved at benzinselskaberne læner sig opad hinanden. Derfor er det nu forbudt at lægge brændstofpriser online.
Sverige har indført et forbud mod, at benzinselskaber må offentliggøre deres brændstofpriser online. Den svenske konkurrencemyndighed har truffet denne beslutning efter en længere undersøgelse af prisfastsættelsen på benzinmarkedet.
Myndigheden observerede en tendens til, at selskaberne hurtigt tilpassede deres priser efter hinanden.
Når et selskab ændrede prisen, fulgte de andre ofte trop og hævede priserne til et tilsvarende niveau. Denne praksis kunne ifølge konkurrencemyndigheden begrænse konkurrencen og føre til højere priser for forbrugerne.
– Ved at offentliggøre priserne online har selskaberne haft mulighed for at koordinere deres prisfastsættelse.
– Dette har potentielt ført til en ensretning af priserne og svækket konkurrencen på markedet, siger Johan Sahl, enhedschef i den svenske forbrugerstyrelse, til Carup.
LÆS OGSÅ: Elbiler gik amok i nat – politiet kan ikke gøre noget
Forbuddet mod online offentliggørelse af brændstofpriser er blevet indført efter en dialog med benzinselskaberne. Selskaberne har frivilligt accepteret at stoppe med at offentliggøre priserne online, og konkurrencemyndigheden har derfor afsluttet sin undersøgelse.
Det er endnu uvist, hvordan forbuddet vil påvirke forbrugerne. Mindre benzinselskaber forventer ikke, at det vil have nogen betydelig indflydelse på deres forretning. De angiver, at de fortsat vil orientere sig i markedet og tilpasse deres priser i forhold til konkurrenterne.
Selvom online offentliggørelse af priserne nu er forbudt, er benzinmarkedet fortsat domineret af nogle få store aktører. Disse aktører har en betydelig indflydelse på prisfastsættelsen, og de mindre selskaber er ofte nødt til at følge deres priser.
Svenskerne er ikke de eneste, der undrer sig over nærmest enslydende benzinpriser. Det gør flere også herhjemme. Blandt andre folkene i FDM.
– Vi undrer os også over, at prisændringerne sker på nærmest magisk vis på samme tid, som var det styret af radiotårnet i Frankfurt, lyder det i en kommentar til B.T. tilbage i maj i år.
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen har dog undersøgt forholdene flere gange. Og her mener man ikke, at der er noet at komme efter.