Salget af elbiler i Sverige har taget sig en ordentlig nedtur det seneste år. Faktisk var 2024 markant dårligere end 2023 på den front.
Mens elbilerne stormer frem både i Danmark og Norge, står det helt anderledes til i Sverige. I hvert fald i 2024.
Faktisk blev der solgt hele 16 procent færre elbiler i løbet af det år, vi lige er trådt ud af. Det kraftige fald i salget af elbiler førte til, at CO2-udledningen fra nye biler steg fra 61 til 64 gram per kilometer i 2024. Det skriver brancheforeningen Mobility Sweden i en pressemeddelelse.
Og det synes bilimportørerne, som organisationen består af, er bekymrende.
– Det er en bekymrende, men forventet udvikling med øgede emissionsniveauer som følge af den svage udvikling i salget af elbiler, siger Mattias Bergman, administrerende direktør i Mobility Sweden.
Bergman tror da heller ikke på, at der kommer noget reelt skub i salget af elbiler, medmindre den svenske regering griber ind.
– Nu hvor den økonomiske situation er i bedring for mange husstande og virksomheder, har regeringen en gylden mulighed for at indføre nye effektive tiltag for igen at sætte gang i elektrificeringen for at reducere udledningen fra nye biler, siger han.
Der er bare ikke noget, der tyder på, at regeringen i Sverige har voldsomt meget lyst til at gribe ind i bilisternes frie valg. Mobility Sweden sætter da også sin lid til, at strengere CO2-krav fra EU’s side tvinger bilmærkerne til at sætte prisen for at få solgt flere elbiler.
Trods tilbagegangen er det stadig en elbil, der er det mest populære køretøj i Sverige. Både som herhjemme og i øvrigt også i Norge er Tesla Model Y fortsat den elbil, der tiltrækker allerflest nye købere.
I Danmark udgøres top fem over antallet af solgte biler i 2024 i øvrigt udelukkende af elbiler. Elbiler tog 51,2 procent af markedet sidste år, mens vi skal helt ned på en sjetteplads for at finde en ren benzinbil. Der blev sidste år solgt 3.036 nye Peugeot 208 med danske nummerplader.