Trafikverket i Sverige ser gerne, at det bliver umuligt at køre for stærkt på landets veje. Først skal firmabilerne begrænses.
Den svenske myndighed Trafikverket har ambitiøse planer om at sætte en stopper for alle, der betyder loven på de svenske veje. Målet er at gøre det umuligt at køre for stærkt i både person- og firmabiler.
Teknologien til at begrænse hastigheden findes allerede og anvendes i dag i lastbiler. Trafikverket ønsker nu at udbrede brugen til alle biler på vejene.
For Trafikverket er hastighed et spørgsmål om liv eller død. Sidste år mistede 210 personer livet i trafikken i Sverige. Selvom dette tal er lavt sammenlignet med tidligere år, har Trafikverket et mål om at reducere antallet til 130 dødsfald i 2030.
– For at lykkes med det, skal vi sænke hastigheden. Hvis alle skulle køre efter hastighedsgrænsen, ville vi redde 50 liv om året,” siger Maria Krafft, måldirektør for trafiksikkerhed i Trafikverket, til Carup.
Hun understreger, at høj fart øger risikoen for medarbejdere, der kører i forbindelse med deres arbejde.
– Der er et arbejdsmiljøansvar, som er lovreguleret, og det handler om at forebygge store risici og have et system omkring det her, siger Maria Krafft.
Krafft mener, at det ikke er tilstrækkeligt med velformulerede dokumenter. Arbejdsgiverne skal aktivt implementere tiltag, der reducerer antallet af alvorlige trafikulykker.
– Det er ikke nok at have en politik, der skal være et system. En fartoverskridelse er ikke kun en sag mellem bilisten og politiet, der er en tredjepart og det er arbejdsgiveren.”
Men hvilken teknologi skal anvendes til at forhindre hastighedsoverskridelser?
Maria Krafft peger på, at nye biler allerede er udstyret med et system, der kan aflæse fartskilte og forhindre bilisten i at køre hurtigere end tilladt. Dette system, kaldet ISA, kunne være en løsning. Det har været i alle nye personbiler siden juli 2024. Læs mere om det her.
Samtidig er det vigtigt, at der er mulighed for at køre hurtigere i nødsituationer, mener den svenske myndighed. Hvordan og hvad der er en nødsituation, vil myndigheden dog ikke forholde sig til.
Trafikverkets forslag er endnu i en tidlig fase, og det er uklart, hvornår og hvordan det vil blive implementeret.
Men én ting er sikkert: Sverige tager trafiksikkerhed alvorligt og er villige til at gå langt for at beskytte trafikanterne.