Lige nu testes en såkaldt digital fartbegrænser i dele af Sverige. I princippet er grænsen – den såkaldte geofencing – umulig at bryde.
I Sverige testes en ny digital fartgrænse, der i øjeblikket gør det umuligt at køre hurtigere end den tilladte hastighed. Testen finder sted i byen Enköping, hvor især busser og lastbiler har været involveret i forsøgene.
Teknologien bag kaldes geofencing og kan blandt andet bruges til at regulere køretøjers hastighed eller sikre, at hybrider kører på el i bestemte miljøzoner.
Geofencing-teknologien er blevet undersøgt af det svenske Statens Vej- og Transportforskningsinstitut (VTI), som fremhæver dens potentiale for trafiksikkerheden.
– Vi tror på, at forskellige hastighedsbegrænsende teknologier kan have et stort potentiale til at reducere tabet af liv og sundhed, forklarer Christian Howard, der er trafiksikkerhedsforsker og projektleder hos VTI.
Forsøgene har vist, at teknologien fungerer som forventet, men også at der stadig er udfordringer. En af de udfordringer, der er opstået under testen, handler om fejl i visningen af den aktuelle hastighedsgrænse.
LÆS OGSÅ: Elbilers batteriproblemer kan lukke flere bilmærker
Dette kan også være et problem for det såkaldte ISA-system (Intelligent Speed Assistance), der bruges i mange moderne biler. Hvis systemet modtager forkerte data, kan det føre til unødige advarsler eller andre fejl.
Selvom der er positive tilbagemeldinger fra mange af de deltagende bilister, er der behov for yderligere udvikling, før teknologien kan blive en del af hverdagen.
– Jeg er stadig optimist, men vi skal også være realistiske og indse, at den teknologi, der findes i dag, har begrænsninger. Det skal vi arbejde videre med.
– Men jeg tror bestemt på, at tekniske systemer, der hjælper bilisterne med at holde farten, er en del af fremtiden, uddyber Christian Howard til Vi Bilägere.
Resultaterne fra testen i Enköping vil blive brugt til at evaluere, hvordan geofencing-teknologien kan udvikles og udbredes yderligere, både i Sverige og internationalt.
Endnu er der ikke gjort forsøg med geofencing i Danmark. Men mulighederne er der. Alle nye biler, som er solgt i Danmark og resten af Europa siden 7. juli 2024, er nemlig allerede udstyret med fartbegrænseren ISA.
Som reglerne er nu, kan bilisterne dog slå teknikken fra ved at træde hårdere på speederen. Men ISA kan ikke uden kodning slås fra permanent. Det betyder, at alle nye biler hyler op, hver gang de motoren bliver slukket eller strømmen taget fra.
ISA er sat nemlig sat til at advare, så snart hastighedsgrænsen overskrides med 1 km/t. Nogle bilfabrikker har dog gjort det nemt at slå teknikken fra. I nye Teslaer kræver det eksempelvis bare ét tryk. Men det hos flere af konkurrenterne kræver navigation i flere undermenuer – hver gang!